Elkészült az élelmiszeripar szereplőire vonatkozó etikai kódex, amely az elvárható piaci magatartásokat és szabályokat tartalmazza. Gráf József, a kódex kezdeményezője – miután kedden egyeztetett az agrárminisztériumban a nagykereskedelmi láncok képviselőivel – elmondta: az elkészült etikai kódex aláírásáról az azt elfogadóknak február 28-ig kell nyilatkozniuk, az aláírás várhatóan március elején lesz.
A megbeszélésen résztvevők egyetértettek abban, hogy a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által javasolt etikai kódex kiválthatja a kereskedelmi törvényben előírt etikai kódex kidolgozásának kötelezettségét a százmilliárd forintot meghaladó forgalmú kereskedelmi cégeknél.
Az írja alá, aki akarja
Az etikai kódex kívánatos magatartásformákat ír elő a kereskedők, a feldolgozók és a termelők számára egyaránt. Megfogalmaznak benne általános normákat, például a vásárlók tájékoztatásának kötelezettségét, a tisztességes üzleti magatartást, a szerződések betartását, valamint a termékek minőségének garantálását.
A kódex nem törvényi előírás, csak kívánatos magatartásformákra utal, és az írja alá, aki akarja – emelte ki az agrártárca vezetője.
A dokumentumban elvárásokat nem számszerűsítenek, sem azt, hogy például mennyi lehet a kereskedelmi visszatérítések aránya – polcpénz –, sem pedig azt, hogy milyen arányban legyenek magyar áruk a kínálatban. Gráf József hozzátette: ugyanakkor személyes elvárása, hogy a nagy áruházláncok legalább 70 százalékban magyar árukat forgalmazzanak.
