Az MDF szerint lehetővé kell tenni, hogy a pedagógusok osztályozhassanak, értékelhessenek és nevelhessenek. Ennek érdekében a közoktatási törvényt a párt úgy módosítaná, hogy újra lehetővé váljon a buktatás és az értékelés az alsó tagozaton – fejtette ki az MDF alelnöke. Elmondta: az emelt szintű érettségit a központi felvételivel váltanák fel, amelynek rendszerét a felsőoktatási intézmények bevonásával dolgoznák ki.
Az évfolyamismétlés újrabevezetésének célja az, hogy felső tagozatra csak megfelelő írási és olvasási képességgel kerülhessenek a gyerekek. A döntést a jelenlegi rendszer a szülőre bízza, holott ez a pedagógus feladata – mondta.
Fontosnak nevezte, hogy 14 éves korig a diákok minden nap kötelezően vegyenek részt testnevelési órán.
Az alapfokú művészeti oktatás finanszírozása csökkent, ezért ezen képzési forma normatív támogatását legalább a 2004-es szintre kell növelni, és el kell törölni a 2005-ben bevezetett tandíjat – mondta.
A szakképzés becsülete
Az MDF szerint vissza kell adni a szakképzés becsületét. Ehhez felül kell vizsgálni az országos képzési jegyzéket, a szakok indításánál figyelembe kell venni a települési és intézményi igényeket, a térségi integrált szakképző központok helyett pedig a normatíva emelésével közvetlenül kell támogatni az iskolákat – közölte a politikus.
Almássy Kornél a párt felsőoktatással kapcsolatos elképzeléseit ismertetve elmondta: az emelt szintű érettségit a központi felvételivel váltanák fel, amelynek rendszerét a felsőoktatási intézmények bevonásával dolgoznák ki. Hangsúlyozta, hogy mind az alapképzésben, mind a mesterképzésben összhangba kell hozni a hallgatók létszámát a társadalmi és munkaerőpiaci lehetőségekkel. Álláspontjuk szerint a jogászképzés helyett a műszaki, agrár- és gazdasági felsőoktatás támogatására kell előnyben részesíteni.
Az MDF 2006 szeptembertől 30 százalékos, majd a következő években inflációkövető felsőoktatási ösztöndíjemelést szorgalmaz és 50 százalékkal emelné a külföldi ösztöndíjak számát és összegét. Elképzeléseik között szerepel, hogy a hallgatók kedvezményes részletfizetési konstrukcióval vásárolhassanak laptopot, valamint hogy a doktori képzés időtartama munkaviszonynak minősüljön és 50 százalékkal növekedjen az ösztöndíjas doktorandusz keretlétszám.