A magyar vasúti hálózat jelentős részén jelenleg 100 vagy 120 kilométer per óra az engedélyezett legmagasabb sebesség, azonban a MÁV célja, hogy hamarosan 160-nal hasíthassanak a vonatok a legtöbb helyen. Míg a magyarországi vonatok sokszor nehezen érik el a mostani sebességhatárt is, számos helyen nincs ezzel gond, a Slashgear pedig összegyűjtötte a világ leggyorsabb utasszállító vonatait.
Az Al Boraq elnevezésű kétszintes vonat a marokkói Kenitra, Rabat és Tanger népszerű turisztikai célpontjai között közlekedik, hamarosan pedig Casablancába is eljut egy korszerűsített vonalon keresztül. Jelenleg ez az egyetlen nagysebességű vasútvonal Afrikában, amely közel 320 kilométer per órás sebességgel száguld. Az afrikai kontinensen egyedülálló pályán a Franciaországban épített TGV Euroduplex típusú vonatok közlekednek.
Bár Franciaország tartja a nagysebességű vasúti közlekedés világrekordját a TGV-vel — ekkor több mint 574,8 kilométer per órával ment a vonat —, egy átlagos napon inkább a 320 kilométer per órás sebességet tartja a vonat. A nagysebességű vasútvonal története egészen az 1980-as évekig nyúlik vissza, azonban mára lett igazán kiépített a struktúra az európai nagyvárosok között, melynek eredményeként éves szinten 80 millióan veszik igénybe a szolgáltatást.
A franciák mellett természetesen a németek sem panaszkodhatnak. A Siemens által kifejlesztett Intercity Express 3 szerelvény teljesítményét a 8 kocsiban elhelyezett 16 elektromos motor adja, amelyek akár 11 000 lóerőt is képesek együttesen biztosítani. Az ICE-3 vonatok általában 330 kilométer per órás sebességgel közlekednek, de van egy kivétel. Köln és Frankfurt között a vonat késés esetén akár 340 kilométer per órás sebességre is kapcsolhat.
Ázsia a világ előtt
Kína rendkívül kiterjedt vasúthálózattal rendelkezik, amely nem mellékesen a világ legfejlettebb infrastruktúrája is. A Fuxing vonatok bár teljesen hazai építésűek, a technológiát a francia és a japán vonatokról mintázták. Ezek a szerelvények alig öt óra alatt teszik meg a Peking és Sanghaj között húzódó, közel 1100 kilométeres távolságot, miközben személyautóval ugyanez az út egy napot is igénybe vehetne.
Szintén Kínából származik a kötöttvonalas közlekedés jövője, a lebegő mágnesvasút. A Shanghai Maglev a Longyang Road állomás és a Pudong nemzetközi repülőtér között közlekedik. A kettő közötti távolság körülbelül 30 kilométer, amit a Maglev elképesztő módon alig nyolc perc alatt tesz meg. Bár jelenleg ez egy egyedülálló rendszer, Kína tervei között szerepel, hogy a Maglev vonatokat az egész országra kiterjesszék, korszerűsített vonatokkal, amelyek még gyorsabban tudnak közlekedni.