Élet-Stílus

Nem él, de műsort vezet, zenekara van, sőt interjút is ad

ANTHONY WALLACE / AFP
ANTHONY WALLACE / AFP
A mesterséges intelligencia által megalkotott, 11 tagú Eternity popcsapat egyre népszerűbb Dél-Koreában, egyik tagjuk ráadásul még híradósként is vállal némi mellékmunkát, nemrég a CNN-nek adott interjút. A virtuális énekesekből álló formációk régóta jelen vannak az országban, a fejlesztők pedig már showbizniszen kívül eső munkakörökre is befogják a klónokat.

A hollywoodi írósztrájkhoz sok más művész mellett a színészek is csatlakoztak. Utóbbiak, többek között a szinkronszínészekkel vagy a statisztákkal karöltve azért is harcolnak, mert attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat. Dél-Koreában más a helyzet: akadnak olyan művészek, akik kifejezetten azért bocsátják áruba magukat, hogy az AI a lehető leghitelesebb klónjukat tudja létrehozni.

Tíz emberből gyúrták

A mesterséges intelligencia által vezérelt művészek mára általánossá váltak, ráadásul a virtuális sztárok népszerűsége napról napra nő. Jelenleg a legnagyobb sztár Zae-in, aki/ami nagyjából akkora, mint egy átlagos méretű ember, kiválóan énekel, műsorvezetőként is megbízható, de akkor is számítani lehet rá, ha luxuscikkeket kell eladni a tévében. Itt például a dél-koreai SBS hírműsorának egyik reggeli adásában látható:

Zae-int a Pulse9 mesterséges intelligencia vállalat hozta létre azzal a céllal, hogy megtestesítse a cégvezetők álmaiban megjelenő tökéletes alkalmazottat.

Nem lehet azt mondani, hogy Dél-Koreában ellazsálnák a munkát, eleve 52 órás munkahétben dolgoznak, ráadásul a kormány ezt még fel is akarta emelni 69 órára – ami nálunk majdnem 9 munkanapot jelentene –, de végül elálltak az ötlettől. Talán azért, mert már nincs olyan messze, hogy munkába álljon egy hihetetlen munkabírású mesterséges dolgozó, aki akár heti 69 óránál is többet gürcöl.

Az AI-alkalmazottak egyelőre nem kaptak belépőkártyát a nagyobb cégekhez, de a showbizniszben már aktívan foglalkoztatják őket. A digitális celeb előnye – a végtelen munkabírásán túl –, hogy énekben vagy táncban is hasonló minőséget képes hozni, mint egy élő profi, ráadásul nincsenek botrányai, legalábbis addig, amíg a tulajdonosok ezt nem akarják. A hét minden napján, 0–24-ben képes dolgozni, biztos, hogy nem alakít szakszervezetet és nem megy szülési szabadságra. És ha már szülés: az országban szintén problémát jelentő demográfiai válságra is megoldás lehet – legalábbis a munkaerőpiacon.

Zae-in arca az elmúlt két évtizedben nyerte el végső formáját, amit a legnagyobb K-pop sztárok vonásainak elemzése után alkotott meg a mesterséges intelligencia. A nádszálvékony, őzikeszemű lány képességeit tíz művész(ember) adottságaiból gyúrták össze, így Zae-in énekelni, táncolni vagy színészkedni is tud, továbbá riporterként is profin működik.

A „szülők” egyébként nem fedik fel a kilétüket, ahogy valódi arcukat sem mutatják meg. Zae-int viszont reggelente megcsodálhatják a dél-koreaiak, az AI-bemondónak ez csak az egyik munkája a sok közül.

Nagyon jól tud énekelni, nagyon jól rappel, és kreatív divattervezőként is kiváló!

áradozott róla Park Ji-eun, a Pulse9 ügyvezető igazgatója.

Zae-in sokszor megmutatja a további emberi vonásait: gördeszkázik, lovagol vagy éppen longboardon hasít a szöuli Han-folyón, és erről folyamatosan beszámol az Instagram-oldalán.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

제인 Zae-In (@zaein.iiterniti) által megosztott bejegyzés

Itt még szükség volt az emberi közreműködésre, a mozdulatokat ember vitte véghez, később – deepfake technológiával – cserélték ki az arcát a virtuális sztáréra. Így volt akkor is, amikor Zae-in interjút adott a CNN-nek.

Van a popzenész Zae-in, a színésznő Zae-in vagy a riporter Zae-in. Több különböző Zae-in létezik, egyedülálló előnyünk, hogy megtehetjük azt, amit egy ember nem tud

– mondta a Zoom-interjúban.

„Az egyetlen dolog, amit nem tehetünk: nem tudunk autogramot adni” – tette hozzá mosolyogva.

Videóklipenként csiszolták a tökéletes külsőt

A mesterséges intelligencia iránti keresletet az ország egyik fő exportcikke, a K-pop ipar pörgette fel, főként a virtuális idolok iránti megnövekedett igény miatt.

A 11 tagú, dél-koreai Eternity együttes jelenleg a legnépszerűbb, mesterséges intelligencia által megalkotott és összerakott popcsapat, több klipjük is megjelent már, idén adták ki a harmadik lemezüket. Pontosabban a Pulse9 adta ki.

Az együttes megalakulását egy szokatlan casting előzte meg: a Pulse9 101 digitális arcot hozott létre, amelyeket koreai hírességek ihlettek. Négy kategóriába sorolták őket: „szexi”, „aranyos”, „intelligens” és „ártatlan”, online pedig megszavaztatták az embereket, ki legyen a 11 szerencsés. Egyikük volt Zae-in, akinek itt indult be a karrierje.

A deepfake és motion capture technológiát is használva elkészítették az együttes első videóklipjét, aminek a címe ironikusan I’m Real lett. Eddig több mint 1,3 milliószor nézték meg.

Az Eternity finomhangolásait végig lehetett kísérni a klipekben, az első után még sok kritikát kapott a cég, többen természetellenesnek tartották a tagok arcvonásait, mozgását, így tovább dolgoztak a projekten. Az öt hónappal később megjelenő, szintén önreflexív című No Filterben már olyan tagok jelentek meg,

akikről lehetetlen volt megmondani, hogy igaziak vagy sem.

A DTDTGMGN című szám klipje újabb ugrást jelentett, és nem csak azért, mert a tagok videójátékkal játszottak benne. A klipben már nem csak az arcokat, de a testet és a mozgást is az AI-alkotta meg, ahogy a számot és a szöveget is, bár ez már nem okoz nagy meglepetést.

Az együttes 2021 márciusában alakult, de hamarosan már a negyedik lemezük érkezik, ráadásul épül az univerzum, az egyik tag, Dain már szólóban is megmutatta magát.

Bár a teljesen AI-vezérelt sztárok csak nemrég kezdtek befutni, a deepfake technológia segítségével történő arccserével már közel egy évtizede születnek sztárok Dél-Koreában.

Az önmagát Dél-Korea első virtuális influenszereként hirdető Rozyt 160 ezren követik az Instagramon, de ő közelében sincs Lil Miquelának, akinek a posztjait már 2,7 millióan lesik.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Miquela (@lilmiquela) által megosztott bejegyzés

Az Eternity előtt is voltak kísérletek a virtuális K-pop zenekarokra, az SM Entertainment által menedzselt Aespa egyfajta ember-AI supergroupot alkot, a 2020-ben alakult együttesben bár szerepel négy igazi koreai lány, virtuális társakkal is kiegészültek, mint valami popzenei Space Jam.

Az együttes hamar berobbant – és nem csak Dél-Koreában –, 2022-ben már a Coachellán is felléptek, igaz, a virtuális tagok csak a kivetőn tudtak besegíteni.

Az év elején debütált a MAVE, amely még csak a „klasszikusabb” arccserével operált, CGI által létrehozott testbe, mesterséges intelligencia által generált hanggal. Az együttest a Metaverse Entertainment alkotta meg, a kiválasztás hasonlóan zajlott, mint az Eternity esetében, csak itt négy karakterbe zsúfolták bele a tulajdonságokat. A cég rengeteg K-pop előadó koncertjét rögzítette, így a mozgást is modellezni tudta a technika.

Az a célunk, hogy teljesen mesterséges intelligencia által vezérelt virtuális embereket hozzunk létre, amelyek valóban hihetőek

– mondta Kang Szung-ku, a Metaverse Entertainment műszaki igazgatója. A MAVE első kislemezéhez, a Pandorahoz készült klip januári megjelenése óta már 26 millió megtekintést ért el a YouTube-on.

A virtuális K-pop sztárok nagy előnye, hogy az elérhetetlen, hús-vér emberekhez képest akár kapcsolatba is tudnak lépni a rajongóikkal, ahogy tette ezt Zae-in a Zoomon, így pedig később előfordulhat, hogy a követők sokkal közelebbi – és bármilyen furcsán is hangzik –, személyesebb kapcsolatot alakíthatnak ki velük.

Emlékezni fognak arra, amiről tegnap beszéltünk, és folytathatják a korábbi beszélgetéseinket is

– mondta az igazgató.

A Metaverse Entertainment már kísérletezik az ötlettel, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy közvetlenül kapcsolatba lépjenek a MAVE-val. A banda tagjai jelenleg koreaiul, angolul, franciául és indonézül beszélnek, hogy kielégítsék a legnagyobb piacok igényeit, de tulajdonképpen bármilyen nyelven meg tudnak szólalni.

„Vannak dolgok, amiket nem tudok elmondani még a legjobb barátaimnak se, de talán elmondhatom egy mesterséges intelligenciának, amely megvigasztalhat és törődik velem” – mondta Kang Szung-ku.

Azt hiszem, ez mindenkinek jó lesz.

A dél-koreai K-pop sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy az együttesek tagjait már egészen kicsi koruk óta képezték a nagy feladatra, nem kevés pénzt és energiát beleölve a projektekbe. A Wall Street Journal szerint az SM Entertainment körülbelül 3 millió dollárt költött csak arra, hogy a 2007-ben debütáló Girls’ Generation lánybanda minden tekintetben profi legyen. A virtuális tehetségek esetében viszont ezek a költségek megspórolhatók, ráadásul senki sem fog megöregedni, megbetegedni, nem fog vitába keveredni a szerződés miatt, és nem számíthatunk tőle szaftos bulvárbotrányokra sem.

Brutálisan megnőhet a virtuális emberek piaca

Bár a dél-koreai popipar nagyon ebbe az irányba halad, egyelőre nem úgy tűnik, hogy az AI-sztárok egy az egyben leválthatják az igaziakat. A K-pop rajongók egy része még mindig elutasító a digitális énekesekkel szemben, kis részben az emberi művészet iránti tiszteletből, de többnyire azért, mert kialakult náluk valami érzelmi kötődés a hús-vér bálványuk iránt, és félnek, hogy lecserélik őket.

Park ez ellen a fényképezés 19. századi feltalálásával érvelt.

Sok festő félt az technológiától, de még ma is léteznek festők. Szerintem a BTS soha nem fog félni a virtuális bálványoktól

– mondta, utalva a jelenleg legnépszerűbb dél-koreai fiúbandára.

Az Eternity atyja szerint a virtuális előadók csak egy alternatívát jelentenek az igaziakhoz képest, nem fogják leváltani őket. Ez a veszély inkább ott jelenhet meg, ahol nincs elég ember, a K-pop természetesen nem ez a terület.

A Pulse9 ezért nagy hangsúlyt fektet a mindennapi életet segítő robotok fejlesztésére is, ami egyfajta biztosíték is az alacsony születésszám okozta későbbi esetleges munkaerőhiányra. Park szerint a cége kibővíti a szerepét a társadalomban, hogy megmutassa,

ezek a virtuális emberek nem csupán fantáziaszülte popbálványok, hanem kollégákként és barátokként is együtt élhetnek az emberekkel.

És persze azért is csinálják ezt, mert nagy üzlet, és egyre nagyobb lesz: Dél-Korea hatalmas szeletet hasíthat ki a digitális emberek piacából, amelynek mérete a kutatások szerint 2030-ra elérheti az 527 milliárd dollárt is, szemben a 2020-as 10,3 milliárddal.

Elnézve az eredményeket és a BTS vagy a többi K-pop banda sikerét, nagyon úgy tűnik, hogy az első, világszerte ismertté váló mesterséges intelligencia által létrehozott együttest is Dél-Koreában rakják majd össze.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik