Belföld

A vágányzár miatt szünetel a közvetlen vasúti összeköttetés Budapest és Salzburg, valamint München között

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

A Magyar Államvasutak (MÁV) rövid távú építési munkálatai miatt 2023. szeptember 18-tól, hétfőtől 2023. október 26-ig, csütörtökig mindkét irányban menetrendi változások, illetve késések lesznek a Budapest és Bécs, illetve Graz közötti vonalon – számolt be az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB), Ausztria legnagyobb, állami vasúttársasága.

Mint ismert, szeptember 18-től a győri fővonalon vágányzár van érvényben. A Biatorbágy és Szárliget közötti 29 kilométeres vágányszakaszon az ütemterv alapján szeptember 18-tól október 26-ig az egyik (bal) vágányon zajlik az átépítés egyvágányú vonatforgalom mellett, ezért

menetirányonként és óránként csak egy-egy személyszállító vonat haladhat át a karbantartással érintett szakaszon.Így a Budapestről Hegyeshalmon keresztül Bécsbe közlekedő járatok menetideje az ÖBB tájékoztatása szerint húsz perccel nő, a Bécsből Budapestre közlekedő vonatoké pedig harminccal. A Budapest és Graz között Szentgotthárdon keresztül közlekedő IC-járatok esetében Budapest Kelenföld és Tatabánya között mindkét irányban vonatpótló autóbuszok közlekednek. A vasúttársaság arra figyelmeztet, hogy közúti forgalom miatti késésekkel kell számolni.

Október 2. és 26. között nem lesz közvetlen kapcsolat Budapest és Salzburg, illetve München között. Az érintett időszakban a Münchenbe és Salzburgba utazóknak Bécsben kell átszállnia. Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter korábban azonnali intézkedésre utasította a MÁV-ot, miután az 1-es fővonalon, vagyis a Bécsbe tartó, Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon súlyos műszaki probléma állt elő. „Ha nem lépünk azonnal, akkor le kell zárni a vonalat, amely beláthatatlan következményekkel járna a személyszállításra és áruszállításra is” – fogalmazott a miniszter. A MÁV gyorsan lépett, cserébe viszont gyakorlatilag le is zárják a vonalat.

Vitézy Dávid reagált

Megszólalt az ügyben Vitézy Dávid, közlekedési és város-mobilitási szakértő, korábbi közlekedésért felelős államtitkár. A Facebook-oldalán azt írta: „A MÁV-nak a Budapest-Győr fővonalon a vágányzár miatt megmaradt, egyetlenként még közlekedő óránkénti nemzetközi vonatokat sem sikerült pontosan (értsd 20-30 perc késésnél kevesebbel) közlekedtetni, ezért az osztrák vasút, az ÖBB a vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után ma egyoldalúan bejelentette: jövő hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München fele továbbmenő budapesti railjet vonatokat. Ez nem csak átszállási kényszert jelent Bécsben, hisz nyilván azért teszi ezt, mert szeretné, ha Ausztriában pontosan járnának a vonatok, tehát a késve érkező budapesti vonatra nem fognak várni.

 

Mivel a nemzetközi vonatokon kívül minden más vonatot buszok pótolnak ezen a szakaszon, felfoghatatlan számomra, hogy az osztrákok jelzései után hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben menetrend szerint odaérjenek Bécsbe. Ez tényleg a legkisebb odafigyelés vagy a probléma megoldásának szándéka mellett sikerült volna. Az, hogy ez mégis így történik, egyet mutat: lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött, s ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni – az ország legfontosabb nemzetközi vasúti kapcsolatánál. ”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik