A Google a közelmúltban hozta létre műholdas technológiákkal foglalkozó részlegét, ahol 10-20 ember dolgozik. Főleg olyan mérnökökről és más szakemberekről van szó, akik eddig telekommunikációs cégeknél dolgoztak és műholdas szakértőknek számítanak.
A projekt első fázisában kb. 180 kicsi (115 kilós), de nagykapacitású műholdat bocsátanának fel relatív alacsony magasságokra mintegy 600 millió dollár értékben, de a végleges költségek elérhetik akár a 3 milliárd dollárt is.
A Google és a Facebook is próbálkozik már egy ideje levegőből szolgáltatni internetet: a Google Loon fedőnevű projektje légballonokkal kísérletezik, illetve áprilisban megvásároltak a Titan Aerospace nevű céget, ami napelemes drónokkal épít ki hálózatot. A Facebook szintén drónokban gondolkodik, pályázott a Titanra is, amit azonban végül a Google szerzett meg.
A projektek célja az, hogy az internet olyan helyekre is eljusson, ahol eddig nem volt elérhető, az óriásvállalatok így próbálják tovább bővíteni potenciális felhasználóik táborát – ez több száz millió felhasználót jelenthet. Jelenleg a világ lakosságának mintegy 60 százaléka egyáltalán nem használ internetet.
A Föld jelentős területei nincsenek eléggé bekábelezve a hagyományos interneteléréshez, a drótnélküli hálózatok pedig kis területeket tudnak csak lefedni, a műholdak szórási területe sokkal nagyobb lehet.
A lehetséges három technológia – ballon, drón és műhold – közül az utóbbi kettő látszik befutónak, ezek jól kiegészítik egymást, mivel a drónok kisebb hatósugárban nagyobb kapacitást, a műholdak pedig széles területű szórást tudnak biztosítani.