Belföld

G7: Kegyelemdöfés volt a MÁV-nak a vármegyebérlet, júniusban minden második IC-szerelvény legalább öt percet késett

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

Ott tartunk ma, hogy a MÁV-Start hálózatán minden tizedik vonat legalább öt percet késik, míg minden huszadik vonat negyedóránál is többet – írja a G7 az év első 5 hónapjának adatai alapján. A cikk szerint a vármegyebérlet bevezetése kegyelemdöfés volt a MÁV-Start leharcolt vasúti flottájának.

Látványos a romlás a matuzsálemkori V43-as (ma már 430-as) mozdonyok esetében is, amelyek 53 évesek átlagosan. 2023 első öt hónapjában már csak az IC-szerelvények 71 százaléka tudott öt percnél kevesebb késéssel közlekedni.

Nemzetközi összevetésben csak 2018-ra érhetők el európai adatok a vasúti késésekről, amik más módszertan szerint készülnek, de a G7 cikke szerint az kijelenthető, hogy az eddig is az utolsók között lévő magyar teljesítmény – amiben nemcsak a MÁV-Start, de a GYSEV és például a MÁV-HÉV adatai is szerepelnek – további romlásával feltehetően a magyarországi vonatok késnek az egyik legtöbbet Európában.

A május 1-jétől igénybe vehető vármegyebérletek hatása látványos: ebben a hónapban minden vonatkategóriában megugrott a késések száma. Különösen a távolsági és a regionális forgalomban ugrott meg a késések mértéke. Az áprilisi 69 százalékos pontosság júniusra 51 százalékra süllyedt.

Júniusban a MÁV minden második IC szerelvénye legalább öt percet késett. Nemcsak a kisebb, de a nagyobb késések száma is rekordokat döntött júniusban: minden negyedik IC-szerelvény legalább negyedórát késett, ami 2016 óra a legrosszabb mutató.

A késések oka, hogy nincs elegendő vasúti jármű, amelyek pedig rendelkezésre állnak, azok nagyon elavultak. A MÁV járműállományának állapotával részletesen foglalkozik a 24.hu-n csütörtökön megjelent alábbi cikk:

Kapcsolódó
Negyven–ötven év a MÁV vonatainak átlagéletkora, 1000–1500 milliárd forintos a lemaradás
A MÁV-Volán-csoport lapunk megkeresésére elismerte, hogy a vasútnak mind a járműállománya, mind a vasúti pályája elöregedett. Vitézy Dávid szerint a szemléletváltás nehézsége mítosz, a vasúti beruházások jelentős része pedig 15–30 év alatt megtérül.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik