Belföld

Stop NER AIR! A Párbeszéd durván megadóztatná a luxusrepüléseket

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
Egy utasnak 100 kilométer 50 ezer forintjába kerülne.

Határozati javaslatot nyújtott be a Párbeszéd két társelnöke (Szabó Rebeka, Tordai Bence) azért, hogy adóztassák meg a magánrepülők és magánhelikopterek használatát. Az ellenzéki politikusok szerint a klíma-, energia- és szociális válság idején a közvéleményt okkal háborítja fel a kormányzati és kormányközeli szereplők egyre gyakoribb, presztízscélú repülése, helikopterezése, ezért indokolt ezekre zöldadót kivetni.

A új adót az ilyen légieszközzel megtett távolság alapján az utasok fizetnék, mértékét sávos formában, a megtett táv, a környezetterhelési hatások alapján határoznák meg eltérő mértékben a merev-, illetve a forgószárnyú motoros légijárművekre.

Az adó mértéke 100 kilométerig minimum 50 ezer forint lenne utasonként.

E felett 200 kilométerenként újabb sávokat állapítanának meg, az adó a megtett távolság alapján növekedne. Az adót az utas a repülést követő 8 napon belül fizetné az üzemeltetőnek, aki arról a NAV-nak havi rendszerességgel bevallást készítene, 30 napon belül utalna. Az indoklás szerint azért kell lépni, mert a Magyarországról induló magáncélú repülőjáratok száma

a 2020-as 301 járatról 3.306 járatra, a CO2-kibocsátás pedig a 2020-as 1259 tonnáról 16.052 tonnára nőtt 2022-re. Az egy járatra eső átlagos CO2-kibocsátás a repülőgép típusa és a megtett távolság alapján 4,1-4,8 tonna volt.

A Párbeszéd politikusai idézik a T&E (European Federation for Transport and Environment) számításait, amely szerint a magáncélra használt repülők 5–14-szer szennyezőbbek (egy utasra számítva), mint a kereskedelmiek. Az új adó a  kereslet visszafogását, a szennyezés csökkentését célozza, ami Magyarországon még újszerűnek tűnhet, de az olaszok már 2012-ben bevezették a luxus magángépek utasaira kivetett adót. A Párbeszéd az így befolyt pénzt a közösségi közlekedés támogatására fordítaná.

Szabó Rebeka néhány napja a Stop NER AIR! címmel tartott sajtótékoztatón, az adó beharangozásakor, arról beszélt, hogy tudják, Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter, Szijjártó Péter külügyminiszter, Orbán Viktor miniszterelnök és Mészáros Lőrinc (a képen) is előszeretettel használja ezeket a légieszközöket, ám egy klímaválság idején ezeket vissza kellene szorítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik