Egy kisvállalkozás általában kétféle módon keletkezhet. Vagy „önszerveződő” módon, amikor megteszünk szívességből valamit, majd egyre több hasonló megkeresést kapunk, vagy tudatos tervezéssel, amikor adott üzleti lehetőség kiaknázására hozunk létre céget. Mindkét esetben kulcsfontosságú a pénzügyi tervezés: honnan szerzünk tőkét a cégalapításhoz, a működéshez, a beruházásokhoz? A vállalkozások vezetőinek sok más mellett ezt is meg kell tanulniuk, s ebben kiváló segítséget nyújt a gyakorló tanárok és közgazdászok által jegyzett, ugyancsak aktuális témájú könyv.
A speciális ismeretátadás azért is fontos, mert a közgazdasági oktatás a nagyvállalatokra szabva készült. Az iskolapadban a hallgatók a multiknál használatos formákat, tervezési módszereket ismerik meg – jóllehet, az EU-ban a vállalkozások több mint 98 százaléka kkv, illetve 91,5 százaléka tíznél kisebb létszámú vállalkozás.
A bankok által folytatott gyakorlat sokáig szintén a multiknak kedvezett, hiszen számukra egy hitel kihelyezési költsége ugyanakkora volt 4 millió forint kölcsönösszegnél, mint 120 milliónál. Szerencsére ez utóbbi megváltozóban van.
A kkv-k vezetői a finanszírozási elméletek mellett megismerkedhetnek a könyvből a pénzügyi tervezés gyakorlati tudnivalóival, alapvető számviteli fogalmakkal, a cash-flow-menedzsmenttel, az állami szerepvállalási formákkal, a banki termékekkel, illetve a kockázati menedzsmenttel. A szerzők deklaráltan hidat kívánnak verni a vállalkozók és a bankok közé, mindegyiknek elmagyarázni, hogyan is működik a másik.
Béza Dániel–Csapó Krisztián–Farkas Szilveszter–Filep Judit–Szerb László: Kisvállalkozások finanszírozása, Perfekt Kiadó, 2007