Sport

A legmagasabban jegyzett magyar motoros

Németh Balázs második alkalommal lett az Év sportolója a Magyar Motorsport Szövetségnél. A Superbike-sorozatban induló 23 éves tehetséggel beszélgettünk.

Van, amikor az ember belátja, nem fordított elég figyelmet arra, amire kellett volna. Egy weboldal is képes korrigálni, mi is ezt tesszük. Ugyanis méltatlanul keveset foglalkoztunk 2011-ben Németh Balázzsal, a Superbike sorozat Supersport 600-as kategóriájában szereplő motorversenyzőjével.

Németh a világbajnoki sorozat 15. helyén végzett, 42 pontot gyűjtve a Team Hungary Tóth istálló színeiben.

A stabil szereplés azért is elismerésre méltó, mert Németh egy év szünet után tért vissza a versenypályára. Azok után, hogy hazánkban és a környéken, az Alpok-Adria Kupán végigjárta a ranglétrát és majdhogynem mindent megnyert az 50 és 80 köbcentis kategóriákban, Németh Balázs 2007 óta indul világbajnoki futamokon (ekkor a Superstock 1000 Világkupa-sorozatában).

Az igazi áttörés akkor jött el számára, amikor 2009-ben Talmácsi Gábor helyét elfoglalta a Moto GP 250-es kategóriájában, év közben. Jorge Aspar Martínez spanyol csapattulajdonos egy valenciai tesztelésen látta, ott figyelt fel tehetségére. Balázs az Olasz Nagydíjtól kezdődően tíz futam során 11 világbajnoki pontot gyűjtött, az összetett pontversenyben a 23. helyen végzett. Akkor választották először az Év sportolójának a magyar szövetségben. Körülbelül 250 kupa-, illetve bajnoki futamgyőzelem, 9 bajnoki cím és 4 országos kupasorozat győzelme van a háta mögött.

Stabilan versenyzett, összesen egy futamon nem ért célba

Nézzük csak, hogy indult a pályafutása? Hatéves korában édesapja egyik barátja kérdezte meg tőle, nincs-e kedve elmenni Talmácsi Gábor édesapjának motoros iskolájába. Volt kedve, és két hét gyakorlás után megnyerte az első versenyét. Naná, hogy kiszúrták tehetségét, hiszen a 7 körös versenyt úgy nyerte meg az utolsó helyről indulva, hogy a 3. helyezett kört kapott tőle. Itt kezdődött a szerelem, amely ma már egyetemi szintre emelkedett.

Mit csinál egy mechatronikai mérnök? – kérdeztük Balázst a jelenről, merthogy ma már ezt tanulja az Óbudai Egyetemen. „A villamosmérnöki és a gépészmérnöki szaknak a keveréke, mindkét szakterületről vannak óráink. Szeretek a motorokkal a háttérben is foglakozni, és úgy gondolom, ha majd abbahagyom a motorozást, ezzel a szakmával a versenyek közelében maradhatok” – mondta a magyar pilóta, akinek csoporttársai tisztában vannak azzal, ki ül mellettük az előadásokon. Természetesen elhangzott már a „tudsz-e jegyet szerezni valamelyik futamra?” kérdés is. A család viszont óvatosabb, édesanyja például akkor sem nézi a futamokat, ha ott van a helyszínen.

Mi az a Supersport 600?
A gyorsasági motorosok két nagy sorozatban versenyeznek: a Moto GP és a Superbike sorozat egyre inkább kiegyenlített színvonalú és presztízsű. A Moto GP promóterei az utóbbi néhány évben úgy döntöttek, a nemzeti tévétársaságoknak külön értékesítik a közvetítési jogokat.
Az MTV-t nem hozta lázba az elmúlt évben, így a DigiSporton követhetjük figyelemmel a sorozatot. A Superbike vb-t szervező menedzsment viszont az Eurosportnak adta el a jogokat. A sorozatban négy kategóriában versenyeznek, ezek különböző technikai szabályok mentén szerveződtek.
A superstock kategória 600 és 1000 köbcentiben (itt keveset lehet tuningolni a gépeket), a supersportban 600 köbcentiben (itt versenyez Németh Balázs és Tóth Imre), a superbike-ban pedig 1000 köbcentiben küzdenek, utóbbi a „legrangosabb királykategória, a legnagyobb ászokkal”.
A nagyok közül többen is a Moto GP-ből kerültek ebbe a sorozatba és ellentétes irányú mozgás is volt, nem tekinthető tehát kevésbbé rangosnak a Superbike-sorozat. Itt egyébként olyan motorok futhatnak, amelyeknek van széria változata is (a Moto GP-gépek speciális null szériás versenymotorok).


„Az igazság az, hogy Balázs már 18. éve versenyez, és induláskor, amikor 50 köbcentiben elkezdte, nem volt veszélyes a helyzet. Mikor átült a 600-as motorra, akkor kicsit féltünkettem, hiszen 16 évesen, 48 kilósan egy 140 lóerős motort kezdett el irányítani”
– mondta Németh László, Balázs édesapja. „Szerencsére eddig összesen két komolyabb balesete volt csupán, egy Supermoto versenyen egy lábsérülést és egyszer egy valenciai teszten kézközépcsonttörést szenvedett”.

Hogy hogyan élte meg ezeket Balázs? „A cél az, hogy minél hamarabb visszatérjünk a pályára, sokat nem filóztam a sérüléseken. Ha valaki kiesik a ritmusból, akkor sokat veszthet. Egyébként szeretem, ha vannak ismerősök, családtagok a futamaimon, főleg akkor, ha új a csapat. Úgy könnyebb beilleszkedni.”

Most nem volt nehéz, mert a Team Hungary Tóth csapat egy olasz telemetriai szakember kivételével teljesen magyar istálló. Az élen menő csapatokhoz képest szerényebb anyagi és technikai lehetőségek miatt különösen értékes, hogy Németh és Tóth összesen három futamon nem ért csak célba, a stabilitás annyira szembetűnő, hogy a magyar csapaté a legmagasabb befejezett versenyek aránya és átlagosan 8 helyezést javultak a pilótáik a rajt pozícióhoz képest (Tóth Imre 13 pontjával a 19. helyen végzett). A csapatok versenyében a 10. helyet szerezték meg.


Tóth Imre és Németh Balázs, a tisztán magyar csapat tagjai

Németh Balázs átlagban tíz helyet javított az időmérőn elért helyezéséhez képest, Silverstone-ban a 21. helyről indulva a 7. lett úgy, hogy a 17 kör alatt 8 körben gyorsabb volt, mint az éllovas gyári pilóták. A supersport-600 világbajnokságban ő a legeredményesebb magyar versenyző. Ha összeadjuk az egyéb világbajnoki sorozatokban gyűjtött pontokat, Németh Drapál János, Szabó II. László és Talmácsi Gábor mögött a negyedik az örökranglistán.

„Egy futamot, sajnos éppen a brnóit, anyagi problémák miatt ki kellett hagynom, de a 15. hely szerintem jó eredmény. A várakozásainkat ez felülmúlta, főleg ha figyelembe vesszük az én motoromon szerényebb technikai felszereltségét az ellenfeleiméhez képest. 2012-ben az én gépemen is lesz kipörgésgátló, telemetria, profi futómű, amely segítethet akár egy másodperccel megjavítani körideimet” – érzékeltette a különbséget Balázs.

Silverstone-ban jobb időket futott az élmenőknél

„Nagy köszönettel tartozom a Team Hungary Tóthnak, hogy azok után, hogy egy évet kihagytam, versenyzési lehetőséget adott nekem. A legjobb évem lett a tavalyi, és ha sikerül a szponzoraink segítségével megteremteni a technikai feltételeket, akkor még jobb lehet 2012. Nagyon nagy hálával tartozom a két szerelőmnek is, Végh Jánosnak és Dalmi Jánosnak. Ha minden jól megy, január végén lesz egy tesztünk, az első futam február végén, az utolsó októberben lesz. Jó lenne minél többször pontszerző helyen végezni, és elérni minimum az 50 pontot összesítésben” – vetíti előre ezt az évet az Év motorosa.

Hogy mi lehet a vége ennek a pályafutásnak? Bármi, elég csak arra gondolni, hogy az utolsó két világbajnok a Superbike kategóriában 39 éves korában (Biaggi és Checa) szerezte meg a végső győzelmet.

Az még épp 16 év. Lesz mit nyomon követnünk…

Németh Balázs pályafutása
VB-s csapatai: Full Gas Motorsport Egyesület (2007), Factory Racing (2008), MS Racing (2009) Balatonring Team (2009) Team Hungary Tóth (2011-től)
Világbajnoki versenysorozatok: Superstock-1000 világkupa (2007, 2009) MOTO GP 250 köbcentis kategória (2009) Supersport-600 világbajnokság (2008, 2011).
Géposztálya jelenleg: Supersport 600
Géposztályai és fontosabb eredményei korábban: 50 köbcentiben (1995 és 2002 között): Fétis Kupa-győztes, Sas Kupa-győztes, hatszoros országos bajnok a MAMS utánpótlás bajnokságában, ifjúsági szlalom bajnok (1998, 2002), Supermoto Junior OB 2. helyezett (2004), Supermoto OB Open kategória 2. helyezett (2005); nemzetközi 200 mérföldes endurance verseny győztese (2005-2007); Magyar Köztársaság Kupa (2008) három futam győzelem; Suzuki GSRX Kupa (2006, 2008) négy futam győzelem; Alpok-Adria Bajnokság dobogós helyezések hat futamon (2005-2008)
Elismerései: Az Év sportolója (2009, 2011), Papp László Sportösztöndíj (2008), A Magyar Köztársaság Jó tanulója, jó sportolója (2000, 2001), Élen a tanulásban, élen a sportban (1999, 2002), A legtehetségesebb ifjúsági versenyző (Ruzsai József vándordíj, 2003)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik