Kultúra

Száz éven át másolatnak tartották, de mégis eredeti egy hágai múzeum Rembrandt-vázlata

Koen van Weel / ANP MAG / ANP / AFP
Koen van Weel / ANP MAG / ANP / AFP
Az olajvázlat 1921-ben került Hágába, eredetiségét pedig csak most sikerült bizonyítani.

Szakértők egy csoportja szerint mégis eredeti lehet A kereszt felállítása című olajvázlat, amelyet eddig Rembrandt egyik követőjének tulajdonítottak – írja a The Guardian cikke nyomán az MTI.

A németalföldi géniusz az 1640-es években született munkája száz évig egy hágai múzeum egyik termének sarkában porosodott, az új tudományos technológiáknak köszönhetően azonban a Bredius Múzeum csütörtökön megerősítette:

az valóban Rembrandt alkotása.

A vázlatot restauráló Johanneke Verhave szerint a részletek olyan kiváló minőségűek, hogy a kép bizonyosan egy eredeti Rembrandt, véleményét pedig Jeroen Giltaij, a rotterdami Boijmans Van Beuningen Múzeum egykori főkurátora is osztja, aki egy évvel korábban, a festő mind a hatszáznyolcvannégy ismert alkotását bemutató könyvéhez végzett kutatásokat – őt a briliáns ecsetvonások győzték meg.

Koen van Weel / ANP MAG / ANP / AFP A hágai vázlat.

A műalkotást Abraham Bredius, a hágai múzeum egykori kurátora és Rembrandt-szakértője 1921-ben vásárolta meg, hiszen biztos volt annak eredetiségében. Az utókor ezzel nem értett egyet, hiszen úgy gondolták, hogy a vázlatról hiányoznak azok a pontos, finom ecsetvonások, amikkel a művész általában dolgozott.

Ez a tény önmagában persze nem jelentette azt, hogy a képet más készítette – hangsúlyozta Giltaij, hiszen a vázlat egy másik festmény előkészítő szakasza, aminek célja csak az volt, hogy szemléltesse a kompozíciót, illetve a későbbi festménnyel kapcsolatos kezdeti elképzeléseket.

A restaurálást végző Verhave elmondta: a műről infravörös reflektográfia és röntgenfelvétel is készült, ami arra ais rámutatott, hogy a vázlat a végső állapot megszületéséig többször is változott, ez pedig kreatív alkotófolyamatra utal, így biztos, hogy nem egy már létező kép másolata.

Az alkotó személyazonosságát végül jórészt az ecsetkezelés döntötte el, az ugyanis megegyezett a barokk festészet zsenijének más munkáin látható metódussal, sőt, a kép a müncheni Alte Pinakothekben őrzött A kereszt felállításával (1633) is mutat hasonlóságot.

Alte Pinakothek / The Yorck Project A Münchenben őrzött Rembrandt-kép.

Az amszterdami Rijksmuseum egy saját elemzést követően helyt adott érvelésnek, így a festőhöz köthető ismert képek száma hatszáznyolcvanötre nőtt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik