A magyar áruk mellett egyre divatosabb kiállni. Elméletileg. Külföldi láncokat kérdeztünk arról, náluk milyen arányban vannak magyar élelmiszerek, s ezek mennyire fogynak.
Tudjuk, hogy mi magyar?
Kérdésekkel válaszolt az Auchan arra a kérdésünkre, hogy milyen arányban tartanak magyar árut. Úgy látják, hogy jelenleg nem tisztázott, mit tekintünk magyar élelmiszernek. Hazai termés, hazai feldolgozással? Vagy a hazai termés, külföldi feldolgozással is magyar árunak tekinthető? Milyen arányban kell magyar alapanyagokat tartalmaznia a terméknek? Ezek olyan kérdések, amelyek rendszeresen visszatérnek az élelmiszereknél (lásd: szalámi), és nincs rájuk vonatkozó pontos válasz, szabályozás.
Mint írták, a lánc szezonban a hazai termelésre támaszkodik, ezen belül is lehetőleg őstermelőktől szerzi be a termékeket. Így a nyáron 90 százalék fölött tudják tartani a hazai zöldség-gyümölcs arányát. Tavaly pedig a romániai áruházakkal együttműködve heti több kamionnyi magyar mezőgazdasági terméket tudtak az ottani áruházakba is szállítani.
Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd
Árérzékenyek vagyunk
Arra is kíváncsiak voltunk, a magyar áruk vajon jobban fogynak-e, mint a külföldiek, s hogy vajon ehhez kell-e hogy akciósak legyenek. Az Auchan tapasztalata szerint – és a piaci felmérések is ezt mutatják – a magyar vásárló meglehetősen árérzékeny. A 2008 óta tartó válság pedig erre még rá is tett egy lapáttal. Ez azt jelenti a lánc megfogalmazásában, hogy a lakosság nagy többsége elsősorban az ár, pontosabban az ár/érték alapján hozza meg vásárlási döntését.
De van egy olyan réteg is, amely kifejezetten a magyar termékeket keresi, elsősorban a tejtermékeket, húsokat és húskészítményeket, tojást, pékárut és a zöldség-gyümölcsöt – tették hozzá. Ha pedig a termékek ár/érték aránya hasonló, akkor a vásárlók nagyobb része a magyar termék mellett teszi le a voksát. Hasonló választ kaptunk a Tescótól is: náluk is szívesen választják a hazai termelők portékáját a vásárlók, de csak abban az esetben, ha az mind árában, mind minőségében felveszi a versenyt a külföldi árukkal.
Támogatják, de…
Amikor azt firtattuk, hogyan támogatja az Auchan a magyar áruk vásárlását, azt mondták: nekik kereskedőként több területen is van felelősségük. Példaként azt említették, hogy diszkont áraikkal hozzájárulnak a lakosság vásárlóerejének növeléséhez, s ily módon az infláció fékezéséhez. S hangsúlyozták: széles választékuk – élelmiszer és nem élelmiszer termékeknél is – a választás szabadságát biztosítja a vásárlónak. Így különböző árfekvésben, különböző minőségben, kiszerelésben találják meg a szükségleteikre a választ – érveltek.
Azonban azt is hozzátették, fontosnak tartják, hogy jó minőségű hazai termékek is legyenek a polcokon, ezért is forgalmaznak magas arányban „Kiváló Magyar Élelmiszer” védjeggyel ellátott termékeket. A magyar termékek népszerűsítése érdekében rendszeresen szerveznek akciókat, és a prospektusaikban, honlapjukon is jelöljük a származást. A döntés joga azonban a vásárlóé – tették hozzá.
Ahol a baromfi biztosan magyar
A Tesco is aktív a magyar áruk népszerűsítésében. Egy nemrég lezárult, független kutatás eredménye alapján mondják azt, hogy az áruházlánc 74 százalékban hazai élelmiszereket kínál. És erre májusban külön fel is hívták a vásárlók figyelmét. A definícióval (vagyis hogy mi is a hazai) ők nem bajlódtak a válaszadáskor.
Tavaly szeptemberben többhónapos előkészítés után vezették be a 100 százalék magyar baromfi programját. Ezzel vállalták, hogy frissáru pultjaikban kizárólag hazai feldolgozóból származó baromfihúst kínálnak. Idén májusban a programot kiterjesztették a sertéshúsra és a friss tejre is. A magyar termékeken külön azt is jelzik, hogy melyik régióból származnak.
Keresik a magyar beszállítókat
2009 őszén indult a regionális beszállítói fórum a Tescónál, azért, hogy új magyar beszállítókkal találjanak kapcsolatot. A programmal igyekeznek a magyar kis- és középvállalkozások termékeinek terjedését segíteni a nemzeti és akár a nemzetközi piacokon is. Ma 1200 magyar beszállítójuk van, és közel 300 hazai termék kapható az áruházaikban. Úgy vélik, ezzel is hozzájárulnak ahhoz, hogy a jó minőségű magyar árukat előállító termelők fennmaradjanak, megerősödjenek, a vásárlók pedig kedvenc helyi termékeikkel találkozhassanak az áruházak polcain is.
Az Auchan azt hangsúlyozta, hogy a magyar termelők és beszállítók számára kiszámíthatóvá teszi az üzletmenetet, ha egy-egy nagy áruházláncnak szállítanak be. Ők legalábbis a hosszú távú beszállítói kapcsolatokat preferálják. Ennek tudják be, hogy jelenlegi 1000-1200 beszállítójuk többsége már az első áruház nyitása óta velük dolgozik, együtt fejlődött, terebélyesedett az áruházlánccal. Náluk is folyamatosan bővül a magyar beszállítók és termelők köre, akiket segítenek a legmodernebb technológiák megismerésében és alkalmazásában, a logisztikában és esetenként a külpiaci megjelenésben is.