Gazdaság

Ezt lehet tenni, ha a neten rendelt termékkel gond van

Marjai János / MTI
Marjai János / MTI

Új csalási módszer bukkant fel a neten, a bűnözők ezúttal igazi karácsonyi csalit vetnek be. Nem zárható ki persze, hogy ez a módszerrel az ünnepek után is támadnak. Ahogy alighanem hiába számíthatunk a csodát ígérő termékeket értékesítő honlapok eltűnésére sem. A különböző átverések és visszaélések mellett azonban az online térben más is fenyegetheti a vásárlókat, hívja fel a figyelmet az azénpénzem.hu.

Bár egyre többen rendelnek a netről, még sincsenek tisztában azzal, milyen jogok illetik meg őket az internetes rendelés során, és mit tehetnek, ha nem elégedettek a kifizetett termékkel.

„A termék átvétele után 14 napig még indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól, a webáruház pedig köteles visszafizetni a termék árát, a vevőnek csak a visszaküldés költségét kell kifizetnie. Ennek feltétele, hogy a vásárló időben, vagyis az átvételt követő 14 napon belül jelezze szándékát a webáruháznak.”

Aaz elállási jog azonban nem vonatkozik minden egyes terméktípusra. Kivételt képeznek például

  • az élelmiszerek,
  • az egyedileg legyártott termékek,
  • a kibontott csomagolású higiéniai termékek,
  • a fehérneműk,
  • a CD/DVD-k, valamint
  • a letöltött szoftverek is.
  • Továbbá az aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, illetve a közösségi médián keresztül, magánszemélytől vásárolt termékek esetén sem illeti meg a vevőt az elállási jog.

A Magyar Országos Közjegyzői Kamara felmérést készíttetett, ez mutatta meg, hogy felmérését kitöltőknek csak kevesebb mint fele volt tisztában azzal, mit tehet a vásárló, ha a webshopot tulajdonló cég nem hajlandó megtéríteni a jogszerűen visszaküldött termék árát. Sokan a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez fordulnának, abban a hitben, hogy a fogyasztóvédelem elrendelheti a visszafizetést.

Tóth Ádám, a MOKK elnöke pedig hangsúlyozta: valójában, ha valaki nem kapja meg a megrendelt és kifizetett árut, vagy a webshopot tulajdonló cég nem akarja visszaadni a visszaküldött termék árát, akkor fizetési meghagyásos eljárással juthat leggyorsabban a pénzéhez.

Fizetési meghagyásos eljárást nemcsak magyarországi, hanem bármelyik európai uniós székhelyű vállalkozással szemben lehet kezdeményezni, kivéve Dániát.

A legtöbben utánvétes fizetést választanak, pedig a bankkártyás fizetés ennél biztonságosabb. Mégpedig azért, mert ha gond van a termékkel, a vevő visszakérné annak árát, és a kereskedővel nem sikerül dűlőre jutni, „a visszatérítést kezdeményezheti a vásárló a bankjánál. Utánvételes fizetésnél azonban ezt elutasítják a bankok, ekkor ugyanis nem a kereskedőnek, hanem a csomagküldőnek fizetett az ügyfél, és azzal szemben nem érvényesíthető a kifogás.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik