Közélet

Milyen buszokkal pótoljuk a metrót?

Áll a bál a 3-as metrót pótló buszok beszerzése körül. A Fővárosi Közgyűlés hónapok óta nem tud dönteni arról, milyen konstrukcióban és milyen buszokat szerezzen be a főváros, márpedig az idő szorít. 

A metrófelújításnak ősszel neki kell állni (mármint a tervek szerint, máskülönben már rég neki kellett volna), addig 150 új buszt kell beszerezni és ha tovább zajlik a bénázás, kifutunk az időből. Könnyen lehet, hogy már ki is futottunk. 

A Modulo próbadarabja (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)
A Modulo próbadarabja (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Lássuk a helyzetet röviden. A BKV kiírt egy tendert 75 darab kész buszra, plusz 75 darab PKD-s konstrukcióra. Utóbbi lényege, hogy a nyertes darabokban szállítja le a buszt, a készre szerelést a BKV végzi. Az első tenderen a lengyel Solaris nyert, a másikon – vetélytárs nélkül – a magyar Mabi Busz a Modulóval.

A Solaris előnye, hogy olcsóbb, mint a magyar, készre szerelt és kipróbált. A Mabi busza drágább, mint a lengyel, kész sincs, még össze kell rakni. Előnye viszont, hogy magyar munkaerő van benne. (Hangsúlyos a munkaerő, a legfontosabb alkatrészei ugyanis mind külhoniak és alapvetően megegyeznek a Solaris alkatrészeivel.)

Azt már tudjuk, hogy a főváros inkább csak lengyelt venne, hisz olcsóbb, de azt is, hogy a kormány épp úgy döntött: feltámasztaná a magyar buszgyártást. Hogy a főváros meg ne vehesse a lengyel buszokat, a kormány visszavonta a 13 milliárdos hitel buszvásárlásra vonatkozó hitelgaranciáját. Igen ám, így viszont a főváros a Mabi buszát sem veheti meg. 

Lengyel, kész, olcsó (Fotó: solarisbus.com)
Lengyel, kész, olcsó (Fotó: solarisbus.com)

Két megoldás maradt. 1. A főváros összekotor 110 lengyel buszra elegendő pénzt, a maradék negyven buszt a meglévőkből csapják hozzá, a kiesett járműveket pedig kohószökevényekkel pótolják (ez volt Tarlós terve, amiről végül nem szavazott a közgyűlés). 2. A főváros nem buszt, hanem szolgáltatást vásárol, azaz kiszervezik az egészet egy magánvállalkozónak. 

Na, most akkor mi legyen? Lehetőségek:

  • Vegyünk olcsó, bevált és készre szerelt lengyel buszt.
  • Vegyünk drágább, félkész, de némileg magyarnak mondható buszt. 
  • Vegyünk ilyet is, olyat is.
  • Szervezzük ki az egész metrópótlást egy magáncégnek, aki majd olyan buszt hoz, amilyet tud. 
  • Maradjon mindenki otthon és akkor nem kell se metró, se busz. 

A vélemények jöhetnek kommentben!

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik