A korábbi tervekkel ellentétben novemberben már biztosan nem állhatnak forgalomba az új, Alstom-féle metrókocsik a 2-es metró vonalán. A legkorábban 2010 első negyedévében gurulhatnak utasokkal az új szerelvények.
A BKV 2006. május 30-án írta alá az új szerelvények tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést az Alstom Transporttal. A 2-es metró vonalán 22 darab, 5 kocsiból álló szerelvényt állítanak be, az épülő 4-es metró vonalán pedig 15 darab, 4 kocsiból álló teljesen automata szerelvény jár majd. A kocsik 65 milliárd forintba kerülnek. Augusztusban még arról volt szó, hogy novemberre forgalomba állhatnak az új szerelvények.
Egy-két dolog közbejött
Közben a budapesti 2-es metróvonalra érkező új metrószerelvények késése miatt a BKV, a 4-es metróvonal megépítéséből adódó késés és a szerelvények gyártásának átütemezése, illetve garanciális időszakuk meghosszabbítása miatt az Alstom nyújtott be többletköltség igényt.
A tárgyalások tartanak, de hogy mennyivel nő az összköltség, azt nem tudni még. Csúszott az engedélyeztetési eljárás is és a tűzoltóság is emelt kifogásokat, mert az új szerelvényekhez nem illeszkednek a meglévő emelőik, amiket baleset esetén – például ha valaki a metró alá ugrik – kell bevetni. A Független Hírügynökség információi szerint egyébként ez a kérdés közben megoldódott, mert legyártották az emelőkhöz szükséges kiegészítő eszközöket, amiket hamarosan kipróbálnak.
Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója a Független Hírügynökség kérdésére hétfőn elmondta, hogy most úgy áll a helyzet, hogy az új kocsik legkorábban 2010 első negyedévében állhatnak forgalomba. A tervek szerint azonban decemberben már éjszakánként, üzemszünetben, vagyis az utasforgalmon kívül, próbaképpen járnának a kocsik.
Az NKH a Kiemelt Ügyek Igazgatósága Vasúti Hatósági Főosztály vezetőjének tájékoztatása alapján azt közölte a Független Hírügynökséggel, hogy az M2 vonalra szállítandó metró járművek típusengedélyezési eljárása még tart. November 10-ig kell a gyártónak bizonyos hiánypótlásokat teljesítenie, és azt követően indulhat meg a hatóság reményei szerint az ügy érdemi, tényleges vizsgálata. Azt, hogy milyen hiányosságokat kell pótolni, az NKH a folyamatban lévő eljárásra hivatkozva nem árulta el.
A típusengedélyezési eljárás sikeres lezárása után a sorozatjárműveket az NKH-nak egyenként üzembe kell helyeznie, és csak azután kerülhetnek utasforgalomba. Az NKH az érdemi döntés meghozataláig nem ad további információt az ügyben.
(FH, Hírszerző)