Közélet

Megint a fizető utasokkal csesznek ki

Vajon mi az értelme az idén bevezetett, előre megváltható bérletnek, ha a BKV csak jövő év elejétől árulja azokat? Már most is hosszú sorok kígyóznak a pénztárak előtt, pedig még nem is kapni a 2009-es bérletet. Egyik olvasónk úgy tudja, hogy a BKV megtiltotta a tájékoztatást a pénztárosoknak, ezért feleslegesen állnak sorba az emberek. Két olvasó észrevétele alant:

Kedves BKV-figyelő!

Az a tény már önmagában mulatságos, de nem meglepő, hogy dec 28-án nem lehet januári bérletet kapni. Batthyány-n pénztáros korrekten tájékoztat, hogy másnaptól, és segítőkészen felajánlja, hogy dec. 31-től tud adni (ezt kellett volna).

Dec 29-én több pénztárnál nagy sor, többen ingerülten távoznak (ez még – sajnos – nem gyanús). Sorra kerülve ‘csak 31-én tudok adni.’ ‘és miért nincs ez kiírva?’ ‘megtiltották’. – Vagyis valamely épelméjű ‘menedzser’ kitalálta, kisebb presztízsveszteséget okoz a cégnek kitolni a fizető törzsutassal, mintha mittudomén a hitelező az igazgató úr audija után meglátja, hogy egy veszteséges állami cég visszautasítja az utasok pénzét.

Epilógus: következő pénztárnál már ki van írva, meglepődve kérdezzük, ‘önnek nem tiltották meg?’ ‘de, csak látja milyen sokan várnak’ – tehát tényleg igaz a tiltás, de van akinek fontosabb az utas.

Üdvözlettel, Spag


Tisztelt BKV-Figyelő!

Évvége közeledtével szükségessé vált a jövő évi és jövő havi BKV-bérletek megvásárlása  magam és családom részére, amely nem lett egy szokásos, hétköznapi tevékenység számomra.

Karácsony előtt – december 23-án délután – szerettem volna egy éves és – január 5-én kezdődően – egy havi BKV-bérletet vásárolni – előrelátó ember lévén – az Örs vezér téri BKV pénztárban, ahol meglepődésemre azt közölték, hogy csak a két ünnep között kezdik árusítani a jövő évi bérletszelvényeket. Kicsit értetlenül, méltatlankodva, lógó orral indultam dolgavégezetlenül haza egyéb ünnepi bevásárlásaim végeztével.

December 29-én délelőtt dolgom akadt a Nyugati pu. környékén, így az ottani BKV pénztárban szintén kísérletet tettem a bérletvásárlásra, de csak fél siker koronázta próbálkozásomat, mivel csak az éves kedvezményes bérletet sikerült megvennem, potom 94.000,- Ft-ért. A január hóra érvényes bérletszelvény megvásárlása – a kiírás és a pénztáros szóbeli kiegészítése szerint – csak december 31-től lehetséges a BKV szakavatottjainak jóvoltából. Az előttem lévő, majd a sorrakerülésemkor mögöttem lévő hosszú sor miatt nem volt reális lehetőségem a tényleges okok tisztázására a helyszínen, melyet otthon próbáltam pótolni.

Az interneten – a BKV Zrt. honlapján – sem sikerült semmilyen friss bérletvásárlási információt találni az év végi beszerezhetőséggel kapcsolatban, csak a pénztárak ünnepi nyitva tartása volt naprakész, azt hogy milyen bérletet és mikortól lehet megvenni arról nincs sehol szó. A BKV Zrt. elérhetőségeinél lévő központi (461-6500) telefonszámot (nem zöld, nem kék, csak fekete) felhívása után a központban lévő udvarias hölgy türelmesen, együtt érzően meghallgatott, de illetékest a fenti témában kapcsolni nem tudott. Végül is – mivel ragaszkodtam érdemleges ügyintézőhöz való irányításhoz, így – átkapcsolt a diszpécseren keresztül az Ügyfélszolgálathoz, ahol egy nagyon türelmes és megértő fiatalember megint csak meghallgatott, de érdemben foglalkozni a felvetéseimmel nem tudott.

Telefonon történt felvetéseimre a 4-én lejáró bérlettel kapcsolatban azt az információt kaptam, hogy az január 7-én éjfélig még jó lesz.

Kérdésem, hogy a többi utastársam erről honnan fog időben tudomást szerezni, illetve a nagyszámú ellenőr sereg is így lesz kioktatva, vagy a bérletszelvényen szereplő dátum lesz az aduász a bírságolásnál? 

Borítékolható a korábbi évek gyakorlatából az, hogy január 5-én – első munka- és tanítási nap – kilométeres sorok fognak gyűrűzni a pénztáraknál, visszazökkentve a gyanútlan utasokat a szürke hétköznapi valóságba, toleranciát várva a lehetetlen (előre kódolt) helyzet megoldásában úgy utas és pénztáros vonatkozásában, az ellenőrökről már nem is beszélve.

Mint átlag emberek és utasok kénytelen vagyunk nap mint nap – szükségből – igénybe venni a BKV szolgáltatását, melynek árát kifizetjük a pénztárnál, így joggal várhatjuk el, hogy a BKV is tegyen meg mindent tőle elvárhatóan, hogy az Ő érdekkörében keletkezett hiányosságot – legalább tájékoztatás szinten – széleskörűen kezelje, ha már az okot megszüntetni nem tudja. Miért mindig az utasnak kell megértőnek lennie, más hibájáért is?

Furcsa mellékzönge még, hogy az eddigi kedvezményes éves bérlet csak egy szelvényből állt, míg a jövő évi viszont egy formás kis “szelvénytömbbé” nőtte ki magát, időt, költséget, papírt nem kímélve. Ki érti ezt meg? Van rá épkézláb magyarázat? Ugye ezt is MI fizetjük meg?

Másik érdekesség, kérdés, hogy a Budapestiek többsége nem veszi igénybe a Volán és a MÁV szolgáltatását helyi közlekedése kapcsán, akkor miért kell fizetnie érte a jövő évi bérlet árában?

Az utolsó felvetésem pedig az lenne, hogy ha a BKV marketing célból kitalálta a Törzsutas akcióját, akkor miért nem működteti, ha meg nincs rá szüksége, akkor szüntesse meg, mert így megint csak keserű szájízt szereznek az utasoknak. Nem kellene visszaélni a bizalmukkal.

A fentiekből nem érzem, hogy a BKV az utasokért lenne, hiányolom a partneri viszonyt. Párbeszéddel úrrá lehetne lenni a problémákon, sőt a jobbító észrevételeket meg kellene fogadni mindannyiunk érdekében.

Üdvözlettel:  egy “Törzs”utas

Ajánlott videó

Olvasói sztorik