Közélet

A Bartók Béla úti bringasávért és a szélesebb járdákért demonstrálnak hétfőn

A Gellért tér és Kelenföld között közel annyian tekernek, mint a Bajcsy-Zsilinszky úton, mégsem festik fel a biztonságos közlekedést lehetővé tévő bringasávokat, és a járdák kiszélesítése is elmarad.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, a Tarlós István vezette budapesti önkormányzat a tervekkel ellentétben mégsem létesít kerékpársávot a Bartók Béla úton. Újbuda városfejlesztési koncepciójában korábban a bringasáv mellett a járdák kiszélesítése is szerepelt, de végül ez is lekerült a napirendről. A környék vendéglátósait tömörítő Bartók Béla Boulvard és a Magyar Kerékpárosklub szerint a környék lakói, üzletei és az erre közlekedők érdekeit szem előtt tartó fejlesztések nélkül megállhat a Bartók Béla út fejlődése, és „Dél-Buda legszebb utcája könnyen a Nagykörút és a Rákóczi út sorsára juthat”.

(Kép: Magyar Kerékpárosklub)
Ilyen is lehetne a Bartók (Kép: Magyar Kerékpárosklub)

A két érdekvédelmi szervezet ezért úgy döntött, hogy hétfőn este közös demonstrációt szervez a kerékpársávok felfestéséért és a járdák kiszélesítéséért.

A Bartókon éppen nagyszabású felújítás zajlik, amelynek keretében jelentősen meghosszabbítják és kiszélesítik a villamosperonokat, hogy jobban passzoljanak az új CAF-szerelvényekhez. Az eredeti elképzelések szerint ezzel egy időben kellett volna megoldani a főváros és a XI. kerület terveiben is szereplő forgalomcsillapítást is. Igen ám, csakhogy Tarlósék lesöpörték az asztalról a korábbi terveket, és ragaszkodnak ahhoz, hogy ahol lehet, megmaradjon a jelenlegi kétszer kétsávos közút.

Annak ellenére is, hogy a rég várt átalakítás nem okozna kellemetlenséget az autósoknak, hiszen a Bartók Béla út forgalma a 4-es metrónak, a fonódó villamosnak, a Móricz Zsigmond körtér lezárásának és a kelenföldi P+R parkolónak köszönhetően jelentősen visszaesett.

Kerékpársávok híján a BArtók Bála úton sokkal többen tekernek a járdán, mint a hasonló forgalmú Kiskörúton (Kép: Magyar Kerékpárosklub)
Kerékpársávok híján a Bartók Béla úton sokkal többen tekernek a járdán, mint a hasonló forgalmú Kiskörúton (Kép: Magyar Kerékpárosklub)

Az út a gyakorlatban eddig is kétszer egysávosként működött, hiszen a külső sávot rakodó vagy parkoló autók, valamint kerékpározók foglalták el

érvelt közleményében a Magyar Kerékpárosklub.

A kerekesek szerint a biciklis és gyalogos fejlesztések elmaradása miatt a kiskereskedők, a vendéglátóhelyek, a kulturális intézmények és ezzel végső soron maga a kerület is jelentős bevételektől eshet el.

(Kép: Magyar Kerékpárosklub)
Szélesebb járdák, biztonságos bringasávok, jó közösségi és autóközlekedés – ha az eredeti tervek szerint építenék át a Bartókot, mindenki jól járna (Kép: Magyar Kerékpárosklub)

Az érdekvédelmi szervezetek hangsúlyozták, hogy a Bartók Béla út mára Budapest egyik legfontosabb kerékpáros útvonalává vált, amelyen már most is majdnem annyian kerekeznek, mint a Bajcsy-Zsilinszky úton. Biztonságos kerékpársávok híján viszont sokkal többen tekernek a járádán, mint például a Kiskörúton, amivel akaratlanul is veszélynek teszik ki az arra sétálókat, az ott lakókat, a kávézók, éttermek és galériák vendégeit.

A Bartók Béla Boulvard és a Magyar Kerékpárosklub közös demonstrációja július 11-én, hétfőn, este hat órakor kezdődik a Gárdonyi téren, ahonnan a résztvevő bringások és gyalogosok együtt a Bartók Béla út érintésével, az autósokat nem akadályozva vonulnak majd a Műegyetem rakpartra, hogy azután az Irinyi József utcát, a Karinthy Frigyes utat érintve térjenek vissza a Bartók Béla útra.

További részletek itt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik