Jay Samit, a Wired UK publicistája szerint hamarosan valóra válhat az Uber ellen tüntető taxisok legrosszabb rémálma: 2030-ra a világon mindenhol betilthatják az autóvezetést. „Ma, amikor a folyamatos innováció korát éljük, elkerülhetetlen, hogy alapvetően megváltozzon az autókkal kapcsolatos viszonyunk” – írja. – Nem az Y generáció, az Uber vagy a tömegközlekedés fejlődése miatt. A vezetést azért kell betiltani, mert a technológiai újításoknak hála végre megvan a lehetőségünk arra, hogy elejét vegyük a halálos közúti baleseteknek.”
Évente átlagosan 1,2 millióan halnak meg autóbalesetben világszerte. Vitathatatlan, hogy az elmúlt évtizedekben az olyan fejlesztéseknek köszönhetően, mint a biztonsági öv, a légzsák, a blokkolásgátló és a gumiabroncs-nyomás ellenőrző rendszerek, számottevően csökkent a halálos balesetek száma, de az emberi hiba lehetőségét mindeddig nem tudták kiküszöbölni a gyártók – márpedig éppen ez okozza a legtöbb tragédiát. „Az új technológiák segítségével milliók életét menthetnénk meg, de vajon a társadalomban megvan az elszántság ahhoz, hogy felhatalmazzon minket a használatukra?” – tette fel a kérdést Samit.
Az új technológiák segítségével milliók életét menthetnénk meg, de vajon a társadalomban megvan az elszántság ahhoz, hogy felhatalmazzon minket a használatukra?
A szerző felhívja a figyelmet arra, hogy a Google sofőr nélküli autói már több mint másfél millió kilométert tettek meg a közúti tesztek során, esőben, hóban és lefagyott aszfalton, minden különösebb incidens nélkül. Tavaly júliusban közzétett jelentésében a cég összesen tizennégy kisebb koccanásról számolt be, szakértőik szerint valamennyit emberi hiba okozta. Épp úgy, mint a balesetek 94 százalékát.
„Függetlenül attól, hogy milyen oktatást, képzést kapnak, az emberek továbbra is felelőtlenül vezetnek. Világszerte a forgalomban történt halálesetek egyharmadáért az alkoholfogyasztás a felelős. Az Egyesült Államokban minden negyedik balesetet az okozza, hogy a sofőr SMS-ezik vezetés közben – érvel a szerző. – Minél több eszközt adunk az emberek kezébe, annál óvatlanabbul vezetnek. És a robotokkal ellentétben, pihenésre is szükségük van.”
Képzeljük csak el, milyen lenne egy autonóm autóknak fejlesztett Waze: egy szoftver, amely több millió autót irányít egyszerre, miközben biztosítja az optimális sebességet, csökkenti a forgalmat, lerövidíti az ingázás idejét és feleslegessé teszi a drága útépítéseket
Tény, ami tény, a robotsofőrök nem vezetnek részegen, nem vonja el a figyelmüket a mobiltelefonjuk és nem alszanak el a volánnál. Kamerák, infravörös szenzorok, digitális térképek és egy egész sor szofisztikált szoftver segíti őket a balesetek megelőzésében. Kisebb a reakcióidejük, és az olyan akadályokat is érzékelik, amelyeket az emberek nem vesznek észre, ráadásul a modern vezeték nélküli adatátviteli technológiáknak köszönhetően, jóval gyorsabban és hatékonyabban is kommunikálnak egymással. „Képzeljük csak el, milyen lenne egy autonóm autóknak fejlesztett Waze: egy szoftver, amely több millió autót irányít egyszerre, miközben biztosítja az optimális sebességet, csökkenti a forgalmat, lerövidíti az ingázás idejét és feleslegessé teszi a drága útépítéseket” – sorolja az érveket Samit.
A szerző véleményével Elon Musk is egyetért. „Be kellene tiltanunk az autóvezetést, mert túl veszélyes” – jelentette ki a Tesla és a SpaceX alapítója egy interjúban. Az Eno Center for Transportation szakértőinek számításai szerint alig két évtized kellene ahhoz, hogy a ma használt kétmilliárd járművet sofőr nélküli autókra cseréljük, de már egy részleges átállás is életek százezreit menthetné meg. „Tennünk kell azért, hogy 2030-ra teljesen betiltsák az autóvezetést, hiszen az életünk múlik rajta” – érvel a Wired UK publicistája.