Az iskolára felkészült, érett gyermekre jellemző, hogy könnyen beilleszkedik a közösségbe, és vágyik is a közösségbe tartozásra. Már dolgozik benne a feladat- és kötelességtudat, ha feladatot kap, nem kell állandóan instruálni, megerősíteni. A figyelme már ilyen korban nem kalandozik: képes 10-15 percen keresztül aktívan figyelni. Kommunikációja az iskolakezdésre megfelelő, a hangokat tisztán ejti, nagyjából 2500 szót ismer, nyelvtanilag helyesen bővített mondatokat alkot, megérteti magát a felnőttekkel, és nyitott. A hat-hétévesek gondolkodásmódja egyre inkább elveszti gyermeki sajátosságait, csökken a fantázia szerepe, logikai szabályokat alkalmaznak. Növekszik önállóságuk, megkezdődik a szülőktől, a családtól való függetlenedés.
Az iskolakezdés azokat is megviseli, akiket iskolaérettnek nyilvánítottak, és ha nehezebben veszik az akadályokat, többnyire valamilyen viselkedésbeli változással, tünettel reagálnak erre. A fegyelmezetlen, szétszórt, nyugtalan kisiskolás képtelen egy helyben ülni, koncentrálni, szemtelenné, agresszívvá válhat, illetve úrrá lehet rajta a szorongás, feszültség, és árulkodó jel lehet a körömrágás, az éjszakai bepisilés is. A türelmes odafigyelés és közös, családi beszélgetések mellett időt kell hagyni a gyereknek, mert lehet, hogy ezek csak átmenetiek.
- A témáról bővebben a HáziPatika.com oldalon olvashat