Kóka János rendkívüli sajtóájékoztatóján bejelentette: néhány napon belül várhatóan teljesen leáll a Magyarország és Kelet-Európa felé áramló kőolajszállítás. Ez azért várható, mert a szállítás során tranzitországként működő Fehéroroszország bejelentette, hogy 45 dolláros tranzitdíjat számít fel ezentúl az átmenő kőolajért. (A szállítás díja egyébként 150 dollár.)
A gazdasági miniszter hozzátette: Fehéroroszország ennek megfelelő mennyiségű kőolajat vételez a vezetékből, az orosz fél a várakozások szerint ezért le fogja állítani a teljes szállítást.
Magyarországra naponta 22 ezer tonna kőolaj érkezik a Barátság kőolajvezetéken, a magyar finomítók ebből körülbelül 15 ezer tonnát használnak fel. Hétfő hajnalban hat órára már leállt a szállítás 4 és 10 óra között, a nap folyamán pedig Lengyelország és Németország felé is elmaradt a szállítás.
A tárolás ára
A kötelező tartalékolás árát az olajfogyasztók fizetik meg hazánkban. Ez a benzin árából 2-3 forintot jelent literenként.
Délről jön a felmentés
Az Adria kőolajvezeték kapacitása nagyobb, mint a Barátság vezetéké, így Kóka János szerint minden lehetőség adott, hogy tankerekben tárolt olajat tudjanak hazánkba szállítani. A miniszter kijelentette: a Barátság kimaradása semmiféle fennakadást nem okozhat. Sőt, még árfelhajtó hatása sem lehet, mert a kereskedő a rotterdami árak alapján állapítja meg. (Ezt megerősítette a tájékoztatón részt vevő MOL elnök-vezérigazgatója is.)
A terv szerint az Adria vezetékről néhány hét alatt pótolni tudják a kimaradást, ennek elsődleges forrása a jelenleg is tankerekben tárolt kőolaj megvásárlása lehet. Középtávon pedig orosz kikötőkben is van akkora exportkapacitás, ami az Adriához átszállítva biztosítja hazánk ellátását, ennek gyorsasága csupán tankerkapacitás kérdése.
A MOL elnöke a tájékoztatón kijelentette: a cég az olajat a nagy piacok szintjéhez képest árazza, így el tudják kerülni az ilyen “regionális turbulenciákat”. A cégvezető hozzátette: “nem mondta”, hogy a szállítási útvonal megváltoztatása nem jár a költségek megváltozásával, “azt azonban mondta”, hogy a nyersanyagárra nincs hatással.
A gazdasági miniszter végül bejelentette: a ma délutáni megbeszélésen úgy döntöttöek, hogy ha 24 órán belül nem rendeződik a kérdés, akkor felszabadítják a tartalékokat. Az első tanker a megrendeléstől számított 10 napon belül megérkezhet.