Közélet

Ezek a legveszélyesebb útszakaszok az országban

Lakatos Péter / MTI
Lakatos Péter / MTI
Összesen 168, rendkívül veszélyes baleseti gócpontot sorol fel egy nemrég elkészült, minden korábbinál részletesebb lista. A Vezess elsőként közölte a problémás útszakaszok élmezőnyét.

A csodaszép Bakony dombjain áthaladva köti össze Veszprémet és Győrt az a 82-es út, amely a táj szépségei ellenére a legkevésbé sem ajánlható autós kirándulásra. Ugyanis rendkívül balesetveszélyes, az egyik szakasza konkrétan az ország összes baleseti gócpontját rangsoroló lista legelső helyezettje.

Gigantikus kutató-elemző munkát végzett a Magyar Közút Zrt. (MK) a közelmúltban, a 2017 eleje és a 2019 vége közötti baleseti statisztikák alapján feltárta, majd sorba állította Magyarország 30 ezer kilométernyi közúthálózatának leginkább problémás szakaszait. A szervezet összesen 168 darab úgynevezett baleseti góchelyet rangsorolt – a lista élmezőnyét a Vezess közli elsőként.

„Rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatok alapján társaságunk a kezelésünkben lévő közúthálózaton azonosítja a magas baleseti kockázatú rövid útszakaszokat, azaz baleseti góchelyeket. Feltárjuk a kialakult helyzet okát, és meghatározzuk, hogy milyen beavatkozással csökkenthető az adott helyszín baleseti kockázata.”

Az MK magyarázata szerint az úgynevezett baleseti góchelyek olyan útszakaszok, ahol a balesetek száma szerint

valamilyen probléma van a közút geometriai kialakításával, az érvényben levő forgalomszabályozással (közúti jelzésekkel), vagy az út környezetével.

Az alábbi táblázatok jobboldali hasábjában az adott úton történt halálos, súlyos és könnyű balesetek száma, valamint a „súlyozott balesetszám” összesített adata szerepel.

Utóbbi némi magyarázatra szorul. Minden egyes személyi sérüléses baleset rendelkezik egy úgynevezett súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.

A feketelistát a 82-es út egyik szakasza vezeti, majd egy különösen sok súlyos balesetet eredményező, külterületi út következik Komárom megyéből, a harmadik pedig meglepő módon az M7-es egyik része. Nézzük meg a 20 legrizikósabb szakaszt!

  Megye Útszám Szelvény Összesített balesetszám
1.         Veszprém 82 25-26 54
2.         Komárom-E. 1119 17 48
3.         Fejér M7 62-63 42
4.         Komárom-E. 117 5-6 36
5.         Baranya 6 203-204 36
6.         Heves 25 21-22 36
7.         Fejér 7201 3 32
8.         Győr-M.-S. 83 63 32
9.         Pest 51 21-22 30
10.     Veszprém 70 2 30

Az útkezelő értékelése szerint a 168 helyből külterületen jellemzően csomópont és éles kanyarok okozzák a legtöbb bajt, míg településeken belül a különféle útkereszteződések.

  Megye Útszám Szelvény Összesített balesetszám
11.     Hajdú-Bihar 33 108 30
12.     Jász-N.-Sz. 4206 2 30
13.     Hajdú-Bihar 33 108 28
14.     Győr-M.-S. 83 62-63 28
15.     Győr-M.-S. 1 125 28
16.     Heves 21 2 28
17.     Baranya 57 40 28
18.     Heves 25 4-5 28
19.     Somogy 7 114 28
20.     Hajdú-Bihar 4 209 26

Mi történik ezekkel a baleseti gócpontokkal?

A Magyar Közút felmérése három év problémáit tárta fel, majd elemezte azokat, ami után 2020-ban természetesen megkezdték a helyek biztonságosabbá tételét.

A legveszélyesebb góchelyeken már megtörténtek a beavatkozások, illetve a nagyobb volumenű átépítésekhez szükséges tervezési munkákat is előkészítettük

– nyilatkozták a Vezessnek.

Konkrétan 11 helyszínen kezdték el a csomópontok jelzőlámpás forgalomirányításának kiépítését, vagy a meglévő forgalomszabályozás fejlesztését. 16 helyszínen végeztek kisebb beavatkozásokat (burkolatprizmák telepítése, burkolat érdesítése, sebességmérők telepítése, figyelmeztető villogók alkalmazása stb.). Valamint 25 helyszínen megerősítették a jelzésrendszert, például figyelemfelhívó táblázással, valamint burkolati jelek felfestésével.

Éppen ez volt elmúlt évtizedek legvéresebb időszaka

Sajnos erre nincs szelídebb kifejezés, ugyanis a Magyar Közút által vizsgált három esztendőből a középsőben, 2018-ban történt Magyarországon a legtöbb személyi sérüléses közlekedési baleset: 16 951, ami rekord. A következő 2019-es év pedig a második legrosszabb adatot hozta (16 627), amióta az ORFK statisztikusai elkészítik évről évre az adatokat. Ebbe a rendkívül kedvezőtlen helyzetbe robbant be tavaly a járvány, amely különösen a tavaszi korlátozások idején látványos forgalomcsökkenéssel járt az utakon, ami éves szinten is határozottan mérsékelte a balesetszámot (13 745).

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik