Őszintén megmondom, azt vártam az idei Üzlet & Siker-pályázattól, hogy megismételjük tavalyi jó szereplésünket, mivel a cég 2006-os teljesítménye jelentősen felülmúlta a 2005-öst, amikor elnyertük a pályázat fődíját – kezdi dr. Schwarcz Zoltán ügyvezető. Titkon azt remélte, hogy ismét fődíjasok lesznek.
Névjegy
Cég neve: XAPT Hungary Kft.
Alapítás éve: 2000
Ügyvezető: dr. Schwarcz Zoltán, 50 éves
Ágazat, főtevékenység: informatika, üzleti szoftverek értékesítése, bevezetése, fejlesztése, támogatása
Alkalmazotti létszám: 70
Árbevétel: 1 401 000 000 Ft
Indult-e korábban a pályázaton? Igen, 2006-ban fődíjas volt.
„A tavaly elnyert fődíj után egy évvel, tapasztalataink birtokában mondhatom, hogy van értéke az efféle elismeréseknek” – mondja dr. Schwarcz Zoltán. Ezért fontosnak tartja a piaci szereplőktől független forrásból származó értékeléseket és minősítéseket, s emiatt indulnak el cégükkel más pályázatokon is, amilyen például a legjobb munkahely felmérés.
Hogy van-e jövője ma Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknak, vagy egyetlen út a növekedés és a fúzió? Ennek kapcsán azt mondja: hét év alatt nőttek fel nulláról közel kétmilliárd forint árbevételű céggé. Életük a folyamatos növekedés volt, ezt tudatosan választották és tűzték ki célul maguk elé.
Az XAPT Hungary Kft. még mindig nagyon kicsi, ha a kis- és középvállalati kategória kritériumait nézzük (50–250 dolgozó, 14 milliárd forint árbevétel), de a saját piacán Magyarországon így is az egyik legnagyobb vállalkozás. Nagy problémának látja dr. Schwarcz Zoltán, hogy a szektorukban kevés a tőkeerős, megfelelő tudású, innovációs készségű cég elegendő erőforrással.
Túlságosan elaprózott a piac, nincs mérethatékonyság, és a kiélezett verseny is a nyereségesség, a fejlődés és az innováció ellen hat. Az erők koncentrálása pozitív hatással lenne. A különböző méretű vállalkozásoknak mindig egymás mellett kell létezniük a piacon, de a növekedésnek és a fúzióknak is nagyobb dinamizmust kellene mutatniuk.
Elmondja még az ügyvezető, hogy vállalatuk is érzékelte az elmúlt hónapok során a megszorító intézkedések negatív hatását. Ha csak a magyar piacra dolgoznának, bizonyára még jobban éreznék ezeket a hatásokat – jegyzi meg. Mivel azonban már évekkel ezelőtt nyitottak a régióban a szomszédos országok felé, vannak projektjeik ott is, ahol lényegesen nagyobb GDP-növekedés és igény tapasztalható.
Ezenkívül vannak saját fejlesztésű termékeik, amelyekkel idén kiléptek Európa egyéb vidékeire és a tengerentúlra is. 2007-es árbevételük 18 százaléka exportból származik, s az év végére megnőhet az arány akár 25–30 százalékra is. Dr. Schwarcz Zoltán véleménye szerint az egyik kitörési pont az innovatív technológiai cégek számára a fejlesztés és a nemzetközi piacra lépés.