A Székely Nemzeti Tanács (SZNT) tavaly indított aláírásgyűjtést azért, hogy a Székelyföldhöz hasonló nemzeti régiókat, amelyeket nemzeti, etnikai, kulturális sajátosságok különböztetnek meg az őket körülvevő térségektől az EU kezelje kiemelt figyelemmel. A Magyar Hírlapnak Pesty László most azt mondja, a határidő meghosszabbítása után, nehézkesebb az újraindulás, de ez természetes. A kampányfőnök szerint
egy ekkora tehervonatot nehéz újra beindítani, főleg egy akkora fékezés után, mint amit kapott május hetedikén.
Úgy véli, kétségbeesésre nincs ok, tudják, mit csinálnak. Hármas vállalást tett a támogatók asztalára:
- a szükséges egymillió helyett kétmillió aláírás lesz,
- a minimális hét ország helyett tízben
- a székelyek létezését a lehető legszélesebb körben ismertté teszi Európában.
Szerencsére a vállalást nem éritintik a politikai harcok, hiszen pártállástól függetlenül kaptak pozitív megerősítést. Ez nagyon fontos,
így az emberek is látják, hogy nem pártérdekekről van szó, nincs belpolitikai vonzata annak, ha támogatják ezt az ügyet.
Egyébként május hetedikéig sem elsősorban a politikusok hívei hozták össze a több mint egymillió aláírást, hanem a kulturális és a sportélet ismert alakjai. Ők álltak melléjük, rengeteg Facebook-követővel,
nem egy közülük még pénzt is áldozott rá, hogy hirdetésként is minél több emberhez eljusson a kezdeményezés ügye.
Az újabb egymillió nagyobb részét most is a Kárpát-medencére támaszkodva tervezik elérni az Irdala.hu felületén, de a gyűjtés újraindítása előtt kiépítették a nemzetközi kapcsolatrendszert, hogy megszólítsák hét ország tíz nemzeti kisebbségét. Ez
tíz kiskampányt jelent, hiszen egészen máshogy kell megszólítani az észak-svédországi számikat és, mondjuk, a teljesen más helyzetben lévő katalánokat.
Pesty fontosnak tartja, hogy olyan, nemzetközileg ismert ember dolgozik velük, mint Bölöni László. Erdélyi kampányarcukat az erdélyi magyarok és románok is tisztelik, edzőként pedig nevet szerzett Portugáliában, Görögországban, Franciaországban és Belgiumban is.
Az úgynevezett „székely branding” üzenete egyszerűen az,
hogy létezik egy ilyen nép.
Ezt sem könnyű tudatosítani Európában, hiszen egy átlag magyar sem tud sokat a frízekről, az okcitánokról.
Van, akiknek sikerült, sőt: politikai akarat és idő kérdése, hiszen a baszkok, északírek, de még a dél-tiroliak helyzete is valamelyest az európai köztudat része.
Ez azonban több évtized munkája volt. Nekik három és fél hónap maradt az aláírásgyűjtés új, november hetedikei határidejéig, így ehhez most csak az alapokat tudják lerakni.
Kiemelt kép: Marjai János / 24.hu