Terhelés
Metes György szerint az irányítók már így is nagyon leterheltek, ráadásul létszámhiánnyal küzdenek, így az új rend már az irányítók emberi teljesítőképességének határát súrolja. Lapunknak egyes repülési szakemberek ugyanakkor azt mondták, ez a gyakorlat a nagyforgalmú reptereken már bevált, és a szakszervezetnek a légikatasztrófák emlegetésével nincs más célja, csak jobb pozíciókat szeretnének a bértárgyalásokon.
Csütörtöktől új le és felszállási útvonalakat vezetnek be a Budapest körzetében fekvő légtérben. A hosszú és aprólékos egyeztetés után létrejött szabályozással biztonságosan és rugalmasan növekedhet tovább a fővárosi repülőtér légiforgalma – közölte a magyar légiirányítás.
Minden változik
A változások kihatással vannak a sportrepülők, a sárkánnyal és paplanernyővel repülők által használt budaörsi, farkashegyi, hármashatárhegyi, valamint dunakeszi repülőterekre is, de elsősorban a Ferihegyi repülőteret érintik. A fő budapesti repülőtér forgalma 2004-ben jelentősen meghaladta – egyes hónapokban 30 százalékkal – az előző évi forgalmat, és szakemberek idén is a forgalom jelentős bővülésére számítanak. A megnövekedett forgalom biztonságos és fennakadások nélküli kezelésére a régi struktúra már nem volt alkalmas, ezért szükség volt az új szabályozásra.
Mivel minden változás, amely a légiközlekedést érinti, fokozott terhelést jelent a végrehajtók számára, így a repülésbiztonság érdekében a szabályok alkalmazását egy átmeneti időszak előzte meg. Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezte elnöke szerint ez nem volt elegendő. Szerinte a változás átgondolatlan, és az átállásra adott fél év kevés arra, hogy az irányítók megszokják az új rendszert. Borli László, a Magyar Légiforgalmi Irányítók Egyesülete elnöke viszont azt mondta a FigyelőNetnek, hogy most először a bevezetést megelőzően három szimulációt is tartottak is az irányítótoronyban dolgozóknak.
Tesztelték, pánikra semmi ok
Korábban az irányítók a változásokat csak tudomásul vehették, de előzetesen gyakorolni nem volt lehetőségük. Borli ugyanakkor úgy látja, a légiforgalmi irányítók munkáját a rutin nagyban segíti, ezért legtöbbjük konzervatívan áll a változásokhoz. Szerinte jelenleg a legfőbb változás abban áll, hogy ezentúl Ferihegyen csak egy irányból szállhatnak le a gépek, míg korábban – a széljárásnak és a napszaknak megfelelően – két irányból is meg tudták közelíteni a leszállópályát. Vagyis ezentúl csak egy belépőpont lesz. Ez lehetővé teszi, hogy a gépeket egymás után „sorbaállítsák” és azoknak ne Budapest fölött körözve kelljen várakozniuk. Ez viszont azt is jelentheti, hogy a gépek egészen Szlovákiáig sorban állnak, és már a szlovákiai Nyitránál be kelljen sorolniuk a ferihegyi érkezéshez.
Emiatt viszont már a környező országok légtere is megváltozott, ezért a módosításokat a szomszéd államokkal egyeztetve végezték, akkor amikor azok is megváltoztatták a saját légiforgalmi rendjüket. A most életbelépő szabályzatot alkalmazzák a világ számos nagy repülőterén. Ennek ellenére Borli nem tudta megmondani, hogy ez jó lesz-e, ugyanakkor nem osztotta a szakszervezeti vezető véleményét. Metes ugyanis úgy nyilatkozott, hogy veszélyhelyzetek és katasztrófák egész sora következhet be Budapest fölött.
A Malévnál egyértelműen örülnek a változásnak. Pulics Gábor, a Malév repülési igazgatója elmondta, hogy a cég részt vett az új szabályok kialakításában, így nagyon várják már az átállását, mert az nagymértékben csökkentheti a késéseket. Hozzá hasonlóan pozitívan látja a helyzetet a repülőtér vezetése is. Fórika Ibolya, a Budapest Airport igazgatója elmondta, hogy az eddigi óránként 24 fel- és leszállás helyett akár 40 gépet is tudnak fogadni.