A FigyelőNet által megkeresett gimnáziumokban ennél nagyobb arányú felülvizsgálat kérelemről számoltak be: Fazekas Mihály Gimnáziumban körülbelül a diákok körülbelül 25 százaléka, a Németh László Gimnáziumban közel 20 százaléka, a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban pedig ennél kisebb arányban kért felülvizsgálatot a javítás helyességéről. Az igazgatók szerint ez az arány elfogadható, ha összevetjük azzal, hogy korábban az egyetemeknél és főiskoláknál hányan kérték pontjaik újraszámlálását.
Az Oktatási Minisztérium sajtófőnöke szerint a tárca által közölt 10,37 százalékos arány megegyezik az elmúlt években tapasztalt észrevételekkel. Az összesített adatok szerint a legtöbben – a vizsgázók 18,85 százaléka – a magyar nyelv és irodalom kapcsán emelt kifogást, míg biológiából a diákok 16,2 százaléka, történelemből 12,7 százaléka, fizikából 12,3 százaléka jelzett észrevételt. Matematikából 7,9 százalék, angolból 3 százalék, egyéb tárgyakból 5 százalék volt az észrevételek száma – mondta a sajtófőnök.
A Fazekas Mihály Gimnázium egyik tanára a FigyelőNetnek arról számolt be, az ő iskolájukban a legtöbb felülvizsgálati kérelem a történelem érettségihez kapcsolódott. „Előfordult, hogy két diák nagyon hasonló választ adott egy kérdésre, azonban 3-4 pontos eltérés volt az értékelésben” – mondta. Meglátása szerint nehéz a szubjektivitást kiszűrni a javításból , annak ellenére, hogy igyekeznek sztenderdizálni – egyelőre több kevesebb sikerrel, tárgyaktól függően – a javítás módját. Érkeztek még felülvizsgálati kérelmek bológia, fizika és magyar vizsgák ügyében is.
Az iskolák irányítói egyébként inkább jó indulatot, mintsem „lepontozási” szándékot láttak a visszakapott dolgozatok áttekintésekor. „Hiába javítja más középiskolának a tanárja a dolgozatot, mindenki személyesen érintett, hiszen szinte mindenkinek vannak érettségiző diákjai, csak az ő vizsgalapjaik máshoz kerültek” – foglalta össze véleményét a Somogyi László, a Berzsenyi Gimnázium igazgatója, akinek tapasztalatai szerint a korábbi rendszerben a felvételik után sokkal több fellebbezést nyújtottak be az intézményekhez.
A Németh László Gimnáziumban az is előfordult, hogy a diákok visszaléptek a felülvizsgálati kérelemtől, mivel a jogszabály szerint a teljes dolgozat, és nem csak a részfeladatok pontozását bírálják felül, ami viszont az esetleges jóindulatúan osztogatott pontok elvesztését is jelentheti.
„Az új rendszer tartalmi része nem rossz, szervezési oldalról azonban még sok javítani való akad” – mondta a Berzsenyi igazgatója, amivel a többiek is egyet értettek. A szabályozás az érettségik alatt is folyamatosan változott, így például eredetileg már a szóbelin vizsgára tudniuk kellett volna az emelt szintet választó diákoknak az írásbeli pontjaikat, de a felülvizsgálati kérelmek csúszása miatt végül is úgy kényszerültek szóbelit tenni, hogy fogalmuk sem volt pontos eredményükről.