A jogszabály – amely a parlamenti jóváhagyás esetén jövő januártól lép életbe – nem a ma is érvényben lévő, de már idejétmúlt, 1993-as szabályozás “foltozása”, hanem alapvetően új. Kiszámítható jogi környezetet kíván teremteni a megváltozott viszonyok között a vasúti piac szereplőinek, egyúttal eleget tesz az Európai Unió előírásainak is.
A vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos úgy véli: az új törvény a többi között megoldást jelent az iparvágány-ügyre. A MÁV és az áruszállítási piacon jelen lévő több magáncég között ugyanis viták voltak a pálya használatáról, ezt pedig az Európai Bizottság is nehezményezte. Antal Dániel kifejtette: véleménye szerint nőni fog a vasúti közlekedés biztonsága és a magyar szállítási iparág versenyképessége, továbbá folytatódik az állam és a MÁV szétválasztása. Kiteljesedik a vasúti társaságoktól független állami intézményrendszer a piacfelügyeleti szerv, a Magyar Vasúti Hivatal és a független balesetvizsgáló intézet megalapításával. Antal Dániel kiemelte: a személyszállítás költségvetési támogatása nem csökken, a rendszeren nem változtat a kormány. Úgy fogalmazott: megkezdődik a személyszállítás rendbetétele is.