Tech

Magyarországon is beüzemelték Európa leggyorsabb villámtöltőjét

Tesztüzemben elindult a német autógyárak által alapított Ionity első 350 kW-os magyarországi villámtöltője. Az állomást az M1-es autópálya bábolnai szakaszán, az OMV töltőállomáson alakították ki. Az elektromos autók töltésében csúcstechnológiát kínáló egységek nem csak Magyarországon, hanem a teljes kelet-európai régióban is az első HPC (nagy teljesítményű) töltők.

Május végén tesztüzemmel elindította első Magyarországi elektromos villámtöltőjét az M1-es autópálya bábolnai, OMV töltőállomásán a német autógyárak által létrehozott Ionity GmbH. Az egységek az Ionity európai hálózatához kapcsolódnak, ami a tervek szerint 2020 végére már 400 főállomásra bővül.

A müncheni központú társaság a ma elérhető legfejlettebb technológiát telepítette a Budapest felé tartó szakaszra, ugyanis a kialakított négy töltő egyenként 350 kW-os csúcsteljesítményre képes. Az európai szabvány szerinti CCS2-es csatlakozókkal felszerelt állomásokhoz mérhető kapacitású egységeket eddig nem csak Magyarországon, de még a kelet-európai régióban sem alakítottak ki. Összehasonlításul, a most működésben lévő hazai normál- és szupertöltők jellemzően 22-75 kW teljesítményre képesek.

Fotó: OMV

Az Ionity ezzel jócskán a ma felmerülő piaci igények fölé megy, hiszen a legnagyobb töltésfelvétellel rendelkező modell most az Audi e-Tron, amely 150 kW-os töltési teljesítményt használ. A Mercedes napokban bemutatott EQC típusa esetében ugyanez 110 kW, míg itthon az elsősorban városi használatra tervezett egyik legnépszerűbb elektromos autónak tartott BMW i3-as maximum 50 kW-ot tud fogadni.

Az autógyárak tervei szerint az Ionity töltő teljes kapacitását kihasználó modellek csupán az elkövetkező években jelennek meg. Ezzel együtt azért a ma forgalomban lévő elektromos autók tulajdonosai is jelentős gyorsulásra számíthatnak a „tankolás” során. A lemerült akkumulátorokat ugyanis körülbelül 30~40 perc alatt 80 százalékos szintre képes tölteni az OMV töltőállomáson kialakított egység.

A jelen állapotban a villámtöltőket érkezési sorrendben lehet igénybe venni, és az új töltők olyan szolgáltatási minőséget nyújtanal az autózók számára, amire itthon máshol nincs példa.

Az Ionity töltők használata 8 eurónak megfelelő forintba kerül. Ez független attól, hogy mennyi ideig használják azokat, és mekkora töltést vesz fel a rákapcsolt gépjármű. A rendszer a számlaadást is lebonyolítja, amit a felhasználó e-mailen kap meg. A fizetési folyamatot a lehető legegyszerűbben alakították ki, így lehetőség van az Ionityvel szerződött szolgáltatók RFID plasztikjait használni. Ekkor azt az oszlophoz érintve a rendszer levonja a megfelelő összeget. A bankkártyás fizetés pedig az Ionity okostelefonos alkalmazásán vagy weboldalán keresztül bonyolítható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik