Kultúra

Éjfélkor Párizsban [filmpremier]

Az öreg Woody Allen alteregójának romantikus időutazása a Fények Városában, avagy mindenütt jó, de a legjobb máshol.

Egy amerikai pár, Gil (Owen Wilson) és Inez (Rachel McAdams) a lány szüleivel Párizsba utazik. A fiatalok esküvőre készülnek, bár nem valók egymáshoz. Gil otthagyná Hollywood taposómalmát, hogy megírja élete regényét Párizsban, Inez viszont inkább koktéllal a kezében heverészne egy malibui luxusvilla medencéje mellett. Gil előtt egyik éjszakai sétája során megáll egy régi autó, amibe beszáll, és hirtelen a húszas években találja magát. Megismerkedik a kor híres művészeivel, valamint a gyönyörű Adrianával (Marion Cotillard), és az élete gyökerestül felfordul.

Az emberi természet már csak olyan, hogy elvágyódik. Fénylő és ködös tekintettel sóhajtunk az Aranykor után, nem is sejtve, hogy az akkor élők ugyanúgy vágytak egy korábbi, számukra idillinek tűnő korszakba. Pedig az egész illúzió. Aki itt és most nem tud boldog lenni, az máshol és máskor sem lett volna és lesz az. Dióhéjban erről szól Woody Allen új filmje, mely végre helyenként megint a régi szép időket, a pezsgő alkotói korszakot idézi.

 

A meghasonlott forgatókönyvíró Gil természetesen a rendező alteregója, akit Ben Stiller haverja, Owen Wilson (Apádra ütök, Zoolander) alakít. Ha valakiről, róla nem gondoltuk volna, hogy passzol rá a szerep, mégis működik. Beszédmódja, gesztikulációja, tétovázásai mind Allent idézik, még ha a jellegzetes szorongásos monológokat hiába is várjuk. Jó választás a húszas évek is, az izmusok kora, és az illusztris társaság: Hemingway, Fitzgerald, Picasso, Gertude Stein, Salvador Dalí – utóbbiakat Kathy Bates és Adrien Brody kelti életre. Michael Sheen (A királynő, Alkonyat-saga) is vicces az okoskodó művészettörténész szerepében.

Ez a kellemes meglepetés egészen sokáig kitart, és a filmnek igazi alleni bukét kölcsönöz, ami utóbbi két filmjéből mintha hiányzott volna. A húszas évekbeli jelenetek zenéje fülbemászó, és a kor híres művészeivel kapcsolatos apró gegek is szellemesek, például amikor Gil elhinti Bunuelnek saját későbbi filmje, Az öldöklő angyal alapötletét. Végre ismét derűs az égbolt Woody Allen felett. Még ha esik az eső, akkor is.

Kinek ajánljuk?

A mester régi filmjeit szeretőknek, Párizs szerelmeseinek, és azoknak, akik kipróbálnák az időutazást.

Kinek nem ajánljuk?

Akik már lemondtak Woody Allenről.

Midnight in Paris – színes, feliratos, spanyol-amerikai romantikus vígjáték, 94 perc, 2011. Rendezte: Woody Allen. Szereplők: Rachel McAdams (Inez), Owen Wilson (Gil), Marion Cotillard (Adriana), Michael Sheen (Paul), Mimi Kennedy (Helen), Kurt Fuller (John), Adrien Brody (Salvador Dalí), Tom Hiddleston (F. Scott Fitzgerald), Sonia Rolland (Joséphine Baker), Corey Stoll (Ernest Hemingway), Kathy Bates (Gertrude Stein), Carla Bruni. Forgalmazó: Budapest Film.

Hazai premier: november 10.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik