Üzleti tippek

Biztonsági üzlet

Fiatalkori szenvedélyéből eredően leginkább állatkertet szeretne létesíteni Szilágyi Zoltán, a budapesti Z-Max Kft. 29 éves tulajdonos ügyvezetője, ám nyugdíjba-vonulásáig, amikor ezt a tervét valóra szeretné válltani, egyéb területen kell helyt állnia.

A biztonságtechnikai berendezések értékesítésével foglalkozó, a saját piacán az első tíz között szereplő társaság vezetője ugyanis nem kevesebb célt tűzött maga elé, minthogy 2-3 éven belül a magyar piac 50 százalékát magáénak tudja, s ezt követően további részesedést szerezzen. Az ezzel kapcsolatos vállalati stratégiát ugyan nem kívánta felfedni, annyit azonban elárult, hogy hazai gyártású termékek „segítik” majd e remélt piacnyerést. A cégvezető ambiciózus terveit az is támogatja, hogy a család több tagja is a biztonságtechnika területen foglalatoskodik. Az édesapa által irányított, de a család által tulajdonolt Techno Security Kft. biztonságtechnikai berendezések telepítésével foglalkozik, míg a báty saját fejlesztésű biztonságtechnikai termékeket gyárt.

Cégadatok:

Árbevétel 2002.:
Éves növekmény:
Beruházás:
Alkalmazottak száma: 10 fő
Export: 2003 tavaszától
Menedzsement filozófia: erőteljes marketing
Terjeszkedés: Európai Unió
Motiváció: erkölcsi és anyagi

Az ügyvezető számára nemcsak a saját piacán történő megmérettetés fontos: mindkét családi vállalkozás eredményesen pályázott az Üzlet & Siker Minősített Vállalkozása 2002 címre, amelyre igen büszkék.
Szilágyi Zoltán 1999-ben alapította a Z-Max-ot. Bár – mint mondja – nem lett volna indokolt külön céget alapítani, hiszen a már régóta működő Techno Security a kereskedelemmel is tudott volna foglalkozni, mégis úgy döntött, önállósodik és külön biztonságtechnikai kereskedő céget hoz létre. „Nemzetközi vásárokon tapasztaltam, hogy máshogy ülnek le tárgyalni egy tisztán kereskedő céggel az üzletfelek, mint azzal, amelyik e mellett a berendezések telepítésével is foglalkozik” – sorolja a külön cégalapítás piaci indokait a cégvezető.

„A korrekt piaci magatartásra a családi kapcsolatok miatt még jobban kell vigyázni, mit különben. A családi vállalkozásunk sem kap nagyobb árkedvezményt a Z-Max-tól mint a versenytársak, mindenkit egyenlő árakkal, egyformán korrektül próbálunk kiszolgálni. Ebből azonban nincsenek családi konfliktusok”– jegyzi meg.

Az alig három éve működő cég sikereit erőteljes marketingtevékenységének köszönheti. Rendszeres hirdetői a különböző szakújságoknak, és állandó jelenlévői a szakmai fórumoknak. Másfél éve pedig azt a gyakorlatot vezették be, hogy raktárkészlettel megpakolt két teherautójuk minden nap egy meghatározott útvonalon felkeresi ügyfeleiket azért, hogy éppen kifogyóban lévő áruikat pótolni tudják. Partnereik így szállítási költség és várakozási idő nélkül jutnak áruhoz. Ez a gyakorlat oly annyira bevált, hogy a cégvezető szerint már más cégek is próbálják utánozni. Szilágyi Zoltán szerint az ilyen és hasonló technikák kitalálásában nem az számít, hogy van-e valakinek főiskolai végzettsége, éppen ezért két év felsőoktatási stúdium után úgy döntött: inkább a cégnél, semmint elméletben csiszolgatja a kereskedelmi technikákat.

Az eredmények azonban nemcsak a cégvezetőt, hanem a tízfős munkatársi csapatot is dicsérik. A cégvezető úgy látja, hogy a munkatársakat elsősorban erkölcsileg kell motiválni, persze az anyagiakról nem megfeledkezve. A Z-Max-nál a haszonból mindenki részesedik, azért – elmondása szerint – úgy érzik, mintha ők is üzlettársak lennének. A cégvezető az első félévre 400 millió forint nettó forgalmat célzott meg, ha ezt teljesíti a csapat, mindenkit befizet partnerével egy európai nyaralásra. Az év végére a cél pedig a bűvös 1 milliárd forintos határ átlépése.

A cégvezető szerint a növekedés szükségszerű is, hiszen óriási a piaci verseny. Mindazonáltal nem fél az EU-csatlakozástól „leszünk annyira erősek, hogy a konkurenciával fel tudjuk venni a versenyt”. A cég oly annyira nem pusztán a túlélésre rendezkedett be, hogy saját márkanéven tavasztól épületfelügyeleti rendszerek exportját tervezi az EU-ba egy holland disztribútor segítségével.

Két-három év kemény munka áll előttem, utána azonban lazítani akarok – mondja. Arra azonban már most is ügyel, hogy délután 6 után ne érjék el üzleti ügyekben. Külön kell választani a magánéletet és a munkát, különben valamelyik csődöt mond – vallja. A lazítás azonban nála relatív fogalom: mellékesen még azt is elárulja, hogy más biztonságtechnikai cégben is tulajdonos, egy szaklapnak is kiadója és még új ötletei is vannak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik