Május közepén és végén az ország legtöbb iskolájában osztálykirándulásokat szerveznek, ezek akár többnapos utak is lehetnek. A több éve sikeresen futó, népszerű Határtalanul! program keretében például magyarországi iskolák tanulói osztálykiránduláson vehetnek részt a szomszédos országok magyarlakta területein. Ezekre az utakra általában autóbusszal indulnak a gyerekek és kisérőik.
Ezt a szezonális többlet igényt, azonban nem tudja kielégíteni a szakma, mert a legtöbb jó minőségű busz folyamatos használatban van, illetve már lefoglalták őket az időben lépő intézmények. Így tehát, amikor egyszerre volna szükség több száz buszra országszerte, busz.hu vezetője.
az iskolák pedig tőlük is rendelnek. – mondja Koós László, a
tette hozzá.
Mit tehetnek az iskolák ebben a helyzetben?
Koós László szerint érdemes megvizsgálniuk, hogy az úticéljukra el lehet-e jutni vonattal vagy menetrend szerinti autóbusszal. A MÁV például országszerte összesen 25 helyszínre ingyenesen utaztatja az kiránduló osztályokat.
Amikor bérelt busz mellett dönt az iskola, akkor figyelembe kell venni azokat a szempontokat, amelyek alapján ki lehet szűrni a veszélyes, tisztességtelen szolgáltatókat. Mik ezek a szempontok?
- Kérjék be az autóbusz forgalmi engedélyét, referenciáit;
- ragaszkodjanak hozzá, hogy megnézhessék a buszt rendelés előtt és ellenőrizzék a gumi állapotát, a biztonsági övet és a tisztaságot.
- Foglalják írásba a megállapodásukat,
- kérjék be a vállalkozó engedélyét és a sofőr adatait akár a szakmai felkészültségére, akár a jogosítványára vonatkozóan.
Lehet, hogy ez kekeckedésnek tűnik, de egy komoly piaci szereplő, egy becsületes szolgáltató számára nem jelent gondot az információk megadása, tette hozzá. Ezen felül
Hosszú távon a megoldás az egységes szabályozás, folyamatos minőségbiztosítási felügyelet, a rendszerszintű sokkal szigorúbb ellenőrzés és a nagyobb, elrettentő erejű büntetések kiszabása lehet. A nemrég elfogadott kormányrendelet ebbe az irányba mutat, de ahhoz, hogy minimálisra csökkenjen a balesetek kockázata, a hatóságnak a rendeletben található elemeken túl ellenőriznie kellene a buszok műszaki állapotát, a biztonságos közlekedéshez szükséges eszközök meglétét és legfőképpen a sofőrök munkavégzését.A buszos személyszállítás iparága teljeskörű ellenőrzést és nagymértékű szigorítást igényel. Amíg kisebb a büntetés összege, mint a várható profit, addig megéri törvénytelenül és tisztességtelenül működni, addig nem fog megtisztulni a szakma. Addig még sok olyan baleset történik majd, mint a két évvel ezelőtti veronai tragédia
– jelentette ki Koós László.
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba