A filmet öt kategóriában jelölték az arany szobrocskára, köztük – európai filmek esetében szokatlan módon – a legjobb film kategóriában is. A siker mindenekelőtt a rendezőé, de az osztrák filmszakmára is jó fényt vet – mondta Barbara Pichler, az osztrák Diagonale filmfesztivál művészeti igazgatója. A Cannes-i fesztivál fődíja, az Arany Glóbusz és számos európai díj után a Szerelem most a legjobb rendezés, a legjobb film, a legjobb külföldi film, a legjobb női főszereplő és a legjobb forgatókönyv díjáért egyaránt versenyben van az Oscarért.
“Nem tudom elképzelni, hogy egy Oscart se kapjon a film, miután ebben az öt kategóriában jelölték – mondta Barbara Pichler. “Nagyon csodálkoznék, ha a legjobb rendezés díját nem amerikai film kapná, de azt hiszem, abban nagyon is reménykedhetünk, hogy a külföldi filmek között győztesnek hirdetik ki” – tette hozzá a filmszakértő, aki 2009 óta vezeti intendánsként az osztrák filmek éves nagy seregszemléjét.
Az idén 72. évébe lépő Haneke korábban elsősorban Európában ért el sikereket, és nem annyira a mozinézők széles közönsége, mint a művészfilmek kedvelőinek körében. Az 1997-es Furcsa játékot Arany Pálmára jelölték, A zongoratanárnő Isabelle Huppert főszereplésével a zsűri különdíját érdemelte ki Cannes-ban 2001-ben. A 2010-ben készült A fehér szalag az Arany Pálma mellett elhozta a tengerentúlról a legjobb idegen nyelvű filmért odaítélt Arany Glóbuszt és az első Oscar-jelölést is a rendezőnek.
A Szerelem Haneke eddigi művészi teljesítményének csúcspontja – vélekedik Pichler. “Michael Haneke az évek alatt folyamatosan fejlesztette rendezői tudását, egy olyan szintre, amely legalábbis számomra közel van a tökéletesedéshez” – fogalmaz. A film sikerének kulcsa szerinte abban keresendő, hogy egyrészt magán viseli a rendező markáns kézjegyét, ám egyúttal olyan témával foglalkozik, amely mindenkit érint. “Senki nem kerülheti el a kérdést, hogy milyen lesz az öregség, milyen lesz, amikor a halál közelebb kerül hozzánk. Ez a téma mindannyiunkat érint” – tette hozzá.
Noha az osztrák sajtó egy ideje már Oscar-lázban ég, egyesek szerint felmerül az a kérdés is, hogy mennyiben tekinthető a Párizsban, francia nyelven és osztrák-német-francia koprodukcióban forgatott Szerelem osztrák filmnek, s a Münchenben született, hosszú évek óta részben külföldön élő Haneke sikere osztrák sikernek.
A fesztiváligazgató erről így vélekedett: “Haneke olyan nagyságrendű filmeket csinál, amelyeket Ausztriában egyszerűen nem lehetne finanszírozni, így hát szükségszerű, hogy koprodukciós partnereket keressen a producere”. Teljesen jogos – hangsúlyozta – , hogy Hanekét osztrák rendezőnek tartják, hiszen Ausztriában kezdte filmes karrierjét, az osztrák támogatási rendszer tette lehetővé, hogy továbbfejleszthette képességeit, s ez az ország “formálta” őt.
Barbara Pichler nem tartja helyesnek, ha egy ország ráül egy produkcióra” – mondta. “Jogos, hogy osztrák filmesnek tartják, noha az Amour estében például a pénz nagy része Franciaországból jött, s a rendező részben külföldön él. De hangsúlyozom: ha Michael Haneke nyer, akkor Michael Haneke nyeri az Oscart, nem pedig Ausztria” – fűzte hozzá.