A szabályozás a származási ország elvének megerősítésével nagyban megkönnyítette volna a határokon átnyúló marketingkommunikációt – véli az európai direkt és interaktív marketingszövetség (FEDMA). Ennek az elvnek értelmében ugyanis a valamely EU-tagországban jogszerűen működő cég pótlólagos előírások teljesítése nélkül, szabadon nyújthatna szolgáltatásokat az unió egész területén. A FEDMA szerint a szabályozás visszavonása azokat a kis- és középvállalatokat érintheti hátrányosan, amelyek erőforrások hiányában nem ellenőrizhetik le, hogy reklámjaik vagy akcióik valamennyi megcélzott tagállamban jogszerűek-e. Úgy vélik, hogy a hirdetési piac is torzulhat, mert a média különböző területeit nem egyformán érinti a harmonizáció elmaradása.
A kudarc a tagállami álláspontok ellentétének számlájára írható – mondta Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára. A legszigorúbban Németország ragaszkodott a fogyasztók védelmét célzó szabályaihoz, de a többi tagállam előírásainak kölcsönös elismerését Francia- és Olaszország is elutasította. Magyarország a területet igen alaposan szabályozó országok közé tartozik; Fazekas Ildikó utalt arra, hogy az akciók pontos időtartamának feltüntetésére vonatkozó, a tervezetben szereplő előírás Magyarországon ma is érvényes. A vásárláshoz kötött promóciós játékok engedélyezése szintén megfelelt volna a magyar gyakorlatnak.
A határokon átnyúló marketingkampányokra tekintettel szükség lesz uniós szabályozásra – véli Fazekas Ildikó. A tagállami álláspontok ilyen jelentős eltérése miatt azonban – és mert Charlie McCreevy jelenlegi belső piaci biztos maga sem elkötelezett híve a tervezetnek – valószínűtlen, hogy a bizottság egyhamar új javaslattal állna elő. Még akkor sem, ha ennek lehetőségét nem zárta ki: megfelelő hatástanulmányok elvégzése után a tervezetet „újragondolják”.
Ötöslottó: itt vannak az e heti nyerőszámok
Ezek számok hozhattak szerencsét a héten.