A Magyar Reklámszövetség legutóbbi felmérése szerint az online reklámozás bevételei a tavalyi év során 60 százalékkal, 35 milliárd forintra nőttek. Bár a közel 155 milliárdos reklámpiacnak ez még mindig kis szelete, szakértői becslések szerint a növekedés folytatódik: 2007-re már 5 százalékos részesedést jósol a szakma, ami éves szinten 7-8 milliárdos hirdetési bevételt jelenthet.
Felismerve a piac potenciálját, az elmúlt két évben a kis- és középvállalkozók tömegesen fordultak az online hirdetési eszközök felé – a szektor reklámpiaci növekedése kiemelkedő, és minden jel szerint tovább gyorsul – mondta el a FigyelőNetnek a Magyar Reklámszövetség Internet Tagozatának vezetője. Novák Péter szerint hivatalos felmérés ugyan nem készül az internetes hirdetők összetételéről, a kkv-k növekvő súlyára utal, hogy lényegesen megugrottak a szektorban leginkább hatékonynak számító reklámeszközök – így a direkt e-mail marketing és a kereső marketing – bevételei.
Novák Péter hozzátette: általános tapasztalat, hogy a kisebb cégek rendkívül elégedettetek az internetes kampányok eredményeivel – így idővel sokuk a teljes reklámbüdzséjüket online költik el.
A szakértők szerint hatalmas előnye a műfajnak, hogy viszonylag alacsony költségküszöbbel széles közönség érhető el – a kampány eredményei pedig mérhetőek, a visszajelzés azonnali.
Hiányos ismeretek
Nagy hátránya azonban az online hirdetésnek, hogy még „gyermekcipőben” jár: kevés az elérhető szakirodalom, így a cégek nehezen jutnak olyan információhoz, amely segítené őket abban, hogyan érdemes reklámozni az interneten. Szakértők bevonása nélkül így gyakran fordulnak elő hibás kampányok, a kisebb cégek azonban – elsősorban a szűkös költségvetési keretek miatt – jellemzően nem fordulnak ügynökségekhez.
Az online hirdetésszervezéssel foglalkozó Adnetwork Kft ügyvezető igazgatója egyetért: tapasztalata szerint a kisebb vállalkozások inkább maguk próbálkoznak hirdetésszervezéssel, ez azonban gyakran olyan hibás lépésekkel jár, melyek szétaprózhatják egy vállalkozás reklámbüdzséjét. Kincses Anikó úgy vélte, hogy ezzel szemben az ügynökségen keresztüli hirdetés nagy előnye, hogy össze tudja fogni azokat a tartalomszolgáltatókat, ahol a vállalkozásoknak érdemes reklámozniuk. A növekvő igényeket figyelembe véve az Adnetwork is elkezdte tematikusan keresni leendő ügyfeleit, és az ügyvezető szerint egyre több pozitív visszajelzést kapnak.
Orbán Viktor nagy hete
A magyar miniszterelnöknek mintha minden összejött volna a héten, pedig az elmúlt év messze nem erről szólt. De számít-e ez hosszútávon? Valószínűleg nem.