A dél-koreai beruházók ismét bejárták a Zsolna (Zilina) mellett felkínált terepet, majd Mikulás Dzurinda kormányfővel, Pavol Rusko gazdasági és Ivan Miklos pénzügyminiszterrel tárgyaltak. Egyértelmű nyilatkozatot senki sem tett, de az elhangzottakból Szlovákia pozíciójának erősödésére következtettek helyi megfigyelők.
Ivan Miklós azt mondta: jó érzésekkel, azzal a meggyőződéssel állt fel a tárgyalóasztaltól, hogy a beruházókat meg tudják győzni: Szlovákia jobb feltételeket kínál, mint Lengyelország. Sem a pénzügyminiszter, sem a szóvivője nem árulta el, vajon a szlovák kormány a beruházás érdekében milyen állami segítséget, kedvezményeket kínál a Hyundainak. – Hála a reformoknak, ma a korábbinál lényegesen kedvezőbb, az európai szabályoknak megfelelő kedvezményeket tudunk kínálni a beruházóknak – így a pénzügyminiszter.
Ha a Hyundai Szlovákia mellett dönt, akkor az eredeti tervektől eltérően nem Hyundai márkájú középkategóriás autókat gyárt majd, hanem leányvállalata, a KIA márkáit készíti ott 2008-tól. A beruházás értékét 40-60 milliárd szlovák koronára teszik (mintegy 1,5 milliárd dollár), és azzal számolnak, hogy 6-7 ezer ember talál majd munkát az autógyárban, amely a Nagyszombatban (Trnava) már épülő Peugeut autógyárnál is nagyobb beruházás lesz.
Ide tartozik, hogy csütörtökön a dél-koreai Samsung elektrotechnikai világcég is Szlovákiának kedvező döntést hozott: Nagy-Britanniából és Spanyolországból két nagy kapacitású gyárát telepíti a Mátyusföldön fekvő Galántára, ahol a Samsung már korábban 40 millió euró értékű gyártelepet létesített.
Közben a Warsaw Business Journal című lengyel lap azt írta pénteken, hogy szinte biztosra vehető: a Hyundai végül is Lengyelországot választja új autógyárának színhelyéül. A lengyel kormány már mindent megtárgyalt a Hyundaijal, és csupán a pénzügyi megoldás egyes részleteit kell még megbeszélni – írta a lap, bennfentes szakértőre hivatkozva.
