Képzeljük magunk elé a következő helyzetet: új termékbevezetésről szóló megbeszélés, a marketinges lelkesedik az új ötletért, a piaci potenciált látja benne; a pénzügyes a várható többletkiadások miatt óvatos; a termékfejlesztő nehezen áthidalható műszaki akadályokról beszél, az ügyvezető pedig nem tudja, hogy kinek higgyen. A szituáció sokak számára lehet ismerős, hiszen a megbeszélések sokszor nem hozzák meg a kívánt eredményt, gyakran parttalan vitákba torkollnak. Erre kínál megoldást Edward De Bono A hat gondolkodó kalap című műve. Az Oxfordban végzett pszichológus egész életét a gondolkodási sémák megismerésének és fejlesztési technikák kidolgozásának szentelte. Felfedezte, hogy az észlelés folyamán keletkezett érzések a legfontosabb tényezők döntéseink meghozatalában, mégis folyamatosan arra törekszünk, hogy figyelmen kívül hagyjuk őket, és mindent a logika, a racionalitás határozzon meg. Általában nem vagyunk tudatában annak, hogy az egónk jelentős mértékben akadályoz bennünket a hatékony gondolkodásban és érvelésben. De Bono módszerének célja, hogy a tárgyalás folyamán kiküszöbölje az egót mint negatív tényezőt, ezáltal a tárgy semleges és objektív felmérésére nyújt lehetőséget. A párhuzamos gondolkodás a mindenki számára előnnyel járó megállapodást tartja szem előtt. A módszer pofonegyszerű – ezért jól alkalmazható, bár a kiadó jóvoltából nemrég hazánkban járt De Bono e műve arra nem kínál megoldást, hogy mit tegyünk azokkal, akik neveltetésük, kulturális hagyományaik miatt nem képesek feltenni egyik vagy másik kalapot. Számukra a módszer bevezetése előtt még hasznos lehet egy önismereti tréning.
Edward De Bono: A hat gondolkodó kalap Manager Könyvkiadó, 2007