Belföld

Többször szondázza az NRC az online médiapiacot

Jövőre kétszer szondázza az NRC Piackutató Kft. az online médiapiacot, ami idén akár 3,7 milliárd forintra is nőhet.

Az NRC piackutató együttműködési megállapodást írt alá a legnagyobb online médiavásárló ügynökségekkel – az OMD-vel, a Kirowskival, és a MindShare Digitallal. Így azok a Visitor Media Research (VMR) kutatások eredményeire támaszkodnak majd online médiatervezésükkor.

A honlap tulajdonosok a VMR kutatás eredményeiből  megismerhetik saját látogatóikat, ezáltal hatékonyabban értékesíthetik média felületeiket, illetve megalapozhatják a honlap tartalom-menedzsmenttel kapcsolatos döntéseiket. A hirdetők és az interneten jelenlévő vállalatok hatékony és részletes online marketingstratégiát és kampányt dolgozhatnak ki a VMR-re támaszkodva. 

A VMR 2005 online látogatói médiakutatás adatfelvétele legalább 300 mintavételi ponton indul el 2005 februárjának első hetében. Majd ezt követően hetente legalább egyszer internetezők körében végzik. A vizsgálat a csaknem 90 vizsgált honlap és portál látogatóira koncentrál. Az online kérdőíves felmérésben minimum 10 ezer fő vesz részt.

Inkább a magas jövedelmű, diplomás, budapesti fiatalok interneteznek

A piackutató cég 2004-es adatai szerint csökkennek a különbségek az internetezők és a teljes népesség demográfiai jellemzői között. Folyamatosan csökken a férfiak aránya az internetezők között, de még mindig többségben vannak – jelenleg a hetente legalább egyszer internetezők 45 százaléka nő és már csak 55 százaléka férfi.

Különbségek is megjelennek az internetet használók és a teljes lakosság között. Az internetezők körében szignifikánsan több felsőfokú végzettséggel rendelkező, Budapesten élő és fiatal korosztályba (18-29 év) tartozó található. Továbbá ebben a csoporban többen vannak a magasabb jövedelemmel és jobb vagyoni helyzettel rendelkezők, mint a teljes népesség körében.

Az elmúlt 4 év adataiból kiolvasható, hogy a felhasználók egyre tudatosabban használják az internetet, amely egyrészt az internet-kultúra terjedésével, másrészt pedig a szélessávú internet elterjedésének köszönhető.

Dinamikusan fejlődik az online hirdetési piac

A hazai internet egy másik mutatója, a online hirdetési piac vezető szereplőinek – az Axelero Internet által kiadott [origo], az Index, a Ringier Online, és a Sanoma Online – értékesítési adatain alapuló Online Hirdetési Index szerint 2004 első félévében az online piac 1 milliárd forintot meghaladó forgalmat bonyolított le, ami 60 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakának 626 millió forintos forgalmához képest. Az NRC felmérése szerint az online hirdetés idén várhatóan 3,5–,3,7 milliárdos szeletet hasít ki a teljes reklámtortából, amely éves szinten 40 százalékos bővülést jelent. Az internetes hirdetési piac az NRC szerint az utóbbi két esztendőben összesen 65 százalékos mértékben bővült.  

Bár a teljes hirdetési piacból egyelőre csupán 2-3 százalék jut az online médiumokra, a jelenlegi fejlődési ütem alapján ez a szám a közeljövőben többszörösére nőhet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik