A Volkswagen és a PSA után hétfőn a Hyundai Motor Group is úgy döntött, a szlovákiai Zsolnán építi meg legújabb európai gyártósorát – írja a Financial Times brit pénzügyi lap. A végső versenyben Lengyelország lemaradt déli vetélytársával szemben. A lap szerint idén a zsolnai gyár megépítése lesz Közép-Európa egyik legnagyobb beruházása az idei évben.
Koreai nyelviskolát ígértek
A legnagyobb dél-koreai autógyártó döntését hosszas előkészítés előzte meg, a kezdeti „versenyszakaszon” még Magyarország és Csehország is tett lépéseket a beruházás elnyeréséért. Végül csak északi szomszédunk és Lengyelország maradt a koreaiak beruházási listáján.
A két ország hónapokig tartó kemény lobbitevékenységet folytatott az autógyártó cégnél; a lengyelek a legutolsó, már-már gesztusértékűnek számító körben egyebek mellett egy koreai nyelviskola felépítését is vállalták. Úgy tűnik, hiába.
Az illetékesek nem beszélnek
A szlovák pénzügyminisztérium sajtóosztálya az Új Szó érdeklődésére elmondta, hogy a gazdasági tárca kedden hivatalos tájékoztatást ad az ügyben; ezt a szlovák gazdasági minisztérium is megerősítette. Pavol Rusko, a tárca első embere tegnap közölte: „Most olyan helyzetben vagyunk, mint 1976-ban a futball-eb döntőjében a 11-esek rúgásakor. Akkor Ulli Hoenness nem lőtte be a büntetőt, utána Panenka következett. Hogy Panenka hogyan rúgott, azt holnap (kedden – a szerk.) tudjuk meg.” Mint emlékezetes, 1976-ban Panenka pazar büntetőjével Csehszlovákia legyőzte az NSZK-t. A pénzügyi tárca egyelőre nem volt hajlandó elárulni, hogyan teremtenék elő a beruházás támogatásához szükséges pénzeszközöket. Összehasonlításul: a tavaly Nagyszombatban letelepedett francia Peugeot–Citroen autógyár például mintegy 6,5 milliárd koronás állami támogatásban részesült.
A lap szerint az észak-szlovákiai Zsolnán épülő gyár a Hyundai globális terjeszkedésének egyik utolsó lépcsője. Az elmúlt két évben Kínában és az Egyesült Államokban állított fel üzemeket a koreai gyártó.
A Hyundaihoz tartozó Kia Motors egyik illetékese a lapnak elmondta: a 700 millió eurós beruházás megvalósítása néhány hónapon belül megkezdődik. A gyártás 2006-ban indul, évente 200 ezer gépkocsit készít majd a zsolnai üzem. (Korábbi hírek még 1,1 milliárd euróról és évi 300 ezer autóról szóltak.)
A lengyel kudarc
Nem kérdéses, a gyártók elsősorban az alacsony bérköltségek és a közeli felvevőpiac miatt telepítik gyártósoraikat Kelet-Európába, nem elhanyagolható azonban a felkínált kedvezmények sora sem. Az utolsó körben még talpon lévő két ország jelentős adókedvezményeket, ingyenes telephelyet és hozzá tartozó infrastruktúrát kínált a Hyundainak; Szlovákiában ráadásul a közelmúltban radikálisan egyszerűsítették az adórendszert, és javítottak a munkaerő-piaci szabályokon.
Hogy a két ország közül végül Szlovákia került ki győztesen, az egyrészt óriási siker északi szomszédunknak, másrészt hatalmas kudarc Lengyelország számára. A lengyelek az utóbbi időben több óriásberuházásról maradtak le (Toyota, PSA), ami bizonyára rossz üzenet a Hyundait követő többi beruházó számára is.
