A természet elképesztő erejéről tett tanúbizonyságot a szelíden kanyargó szőke Tisza, a “magyarok folyója“. A hólepte, holt csöndbe burkolózó tájon, nemrég még vastag jégpáncél alatt pihent a folyó – nehéz békésebb, romantikusabb képet elképzelni.
Aztán a Kárpátokban elkezdett esni az eső, sőt szakadt, rövid idő alatt nagy mennyiségű csapadék hullott a vízgyűjtőre. Hirtelen megnőtt a mederben lévő víz szintje, roppant erejével úgy törte fel a helyenként 50 centi vastag jégpáncélt, mint mi az ostyát. Így kezdődött a rég nem látott idei jégzajlás a Tiszán, a folytatásról Láng Istvánt, az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetőjét kérdeztük a helyszínről.
Több ezer tonnás gyorsvonat
A Tiszán és a Szamoson érkező árhullám először a folyó felső szakaszán bontotta meg a jeget, több száz négyzetméteres táblák indultak lefelé Záhonytól, folyamatosan bontották, törték maguk előtt a jeget, miközben maguk is aprózódtak. Olyan gyorsan, hogy a tiszacsegei kompról az éjjeliőrnek még leugrani sem volt ideje…
Az egyes helyeken 50 centi vastag jégtömbök egyébként érdekes bizonyítékkal szolgáltak, hogy a felső szakaszon két rétegben fagyott be a víz: alsó részük kék volt, a felső pedig fehér, ami azt jelenti, a folyó jegére még egy vastag réteg csapadék is ráfagyott.
Partra teszi a jégtörőt is
Egyes kanyarokban pedig a jég megakadt természetes gátat, úgynevezett jégdugót alkotott, ezek voltak a jégzajlás legveszélyesebb időszakai. Jó esetben a felgyűlt víz súlya, ereje képes továbbsodorni a torlaszt, rosszabb esetben inkább az árvízi gátakat töri át, a környéket pedig jeges ár önti el – mondja Láng István.
Az egyik legélesebb helyzet február 9-én volt, amikor Tiszadada térségében a szakemberek robbantással bontották meg a jégtorlasz alját, hogy elinduljon lefelé. Erre akkor van szükség, ha a víz túl sekély a jégtörő hajók számára, ellenkező esetben ugyanis ezeket vetik be.
A másik idei példa pedig a 80 tonnás tiszacsegei komp, amit az áradat leszakított a drótkötelekről, és csaknem 40 kilométeren át tolt maga előtt Tiszaderzsig. A Bodrogon útjába kerülő hajókat pedig a négy méter magas partra lökte ki.
Nincs még vége
A lényeg viszont, hogy túl vagyunk rajta, úgy tűnik a jég most már gond nélkül lemegy. Az időjárás is kedvezőnek ígérkezik, már csak az esetlegesen elszabaduló kompokra, hajókra kell figyelni, amik hídnak ütközve nagyon komoly kárt okozhatnak. A duzzasztóművek, hidak bírni fogják a terhelést, úgy vannak tervezve.
Az Országos Műszaki Irányító Törzs legfrissebb közleménye szerint a Duna hazai szakaszain a jég teljesen eltűnt és a Tiszán is jelentősen mérséklődtek a jégjelenségek. A Tisza a Tisza-tó térségéig, illetve a Csongrádtól kezdődő szakaszokon lényegében jégmentes, de a Tisza tavon illetve Kisköre és Csongrád között még az állójeges szakaszok a jellemzőek. A Tiszalökig tartó szakaszon a vízszintek már mindenütt az I. fokú készültségi szintek alá csökkentek.
(Kiemelt kép: MTI/Czeglédi Zsolt)