A Ryan ToysReview nevű YouTube csatorna 2015 márciusában indult, amikor főszereplője mindössze négyéves volt. Az akkori felvételek meglehetősen egyszerű forgatókönyv alapján készültek: Ryan játszik valamelyik játékával, édesanyja pedig mindezt rögzíti egy kamerával.
A cukiság kifizetődő
A fordulatot senki sem nagyon tudja mihez kötni, a megnövekedett népszerűség azonban azonnal megváltoztatta a család életét. Ryan anyukája felmondta kémia tanári állását az egyik középiskolában, így egy teljes munkaidőben a kisfia videóit rögzíti, illetve vágja. Ebben bőven van is ráció, hiszen a csatorna nézettsége olyan hatalmas nevekkel tud már versenyezni, mint PewDiePie, Justin Bieber, vagy akár a BuzzFeed.
Jelenleg 5,5 milliónál jár a feliratkozók száma (a videók átlagban 4-5 millió megtekintést kapnak), amiben még elmarad a nagyoktól, de a fejlődés dinamikája egyedülálló. Bevétel szempontjából sem lehet csodálkozni, hogy az anyuka a kémiai kísérletek helyett inkább megtanult videót vágni: ez a nézettség és feliratkozó szám a szakértők szerint havi 1 millió dolláros hirdetési bevételt jelenthet a családnak.
Ha valaki veszi a fáradságot és visszanézi a korábbi videókat is, akkor felfedezheti, hogy miként alakult tudatossá a hangnem és a stílus. Eleinte egyetlen kameraállásban, abszolút és jó értelemben véve amatőr módon láthattuk Ryant, ahogy felfedezi a játékait és a maga módján kommentálja azokat.
A mostaniak ehhez képest már forgatókönyv alapján speciális effektekkel megtámogatva érkeznek, és időnként az is érezhető, hogy Ryan előre megírt szövegeket mond fel, ami időnként természetellenesnek hat.
Kifogásolható sztárság?
Ezzel el is érkezünk a jelenség kritikus szakaszához, hiszen nem kevesen vannak, akik a gyerek kizsákmányolásának tartják az egész csatornát. Jogilag nem fogható meg a jelenség, mert az USA egyetlen államában sem tiltott, hogy (ennyire) kiskorú gyerekek szülői beleegyezéssel, azok társaságában olyan videókban szerepeljenek, amelyek egyébként semmilyen szempontból sem károsak a számukra.
Ilyenkor több videó is készül, amit az édesanya hét közben vág meg és publikál a YouTube-on.
A család azt is elhatározta, hogy amint Ryan nem szeretné tovább csinálni az egészet, akkor befejezik, bár ezt most, ebben a szakaszban elég könnyű kétségbe vonni. A csatornát a játékkereskedők, -gyártók is felfedezték, így a „tesztelt” termékeket már úgy kapják Ryanék. Íme, egy szpnzorált videó a Walmart jóvoltából:
A másik gyakorta hangoztatott aggodalom azzal függ össze, hogy a kisfiúban milyen torzulásokat okoz, hogy ennyi játéka van. A válasz erre az, hogy a játékokat a felvételek után jótékony célokra adományozzák.
Zárásként jöjjön a csatorna legnépszerűbb videója, ami jelenleg 570 millió megtekintésnél tart: