Tudomány

Ne vezess fáradtan: elég egy pici alváshiány, és már kész is a baj

Egy új felmérés alapján már az ajánlott napi 7 óránál egy-két órával kevesebb alvás is elég a balesetokozás kockázatának megduplázásához.

Az Amerikai Gépkocsi Szövetség (AAA) Közlekedésbiztonsági Alapítványának új kutatása ismét rámutatott: szigorúan tilos kialvatlanul a volán mögé ülni. A közlekedési balesetek elemzésével foglalkozó szervezet tanulmányában a legmeglepőbb az, hogy már néhány órával kevesebb pihenés is jelentősen növeli a baleset kockázatát.

Dr. David Yang, az AAA Közlekedésbiztonsági Alapítványának ügyvezető igazgatója szerint az alvás kihagyásával egyszerűen nem várhatja el az ember, hogy a kormány mögött is biztos legyen a dolgában. A szervezet felmérése azt bizonyította, hogy az, aki 5 órát, vagy annál kevesebbet pihen, az nagyjából akkora eséllyel okoz balesetet, mint egy ittas személy. A felmérésben a szakértők azt találták, hogy azok, akik az ajánlott 7 óránál 2-3 órával kevesebbet alszanak, négyszer nagyobb valószínűséggel okoznak közlekedési balesetet.

Az eredmények azt is kimutatták, hogy az alvásidő csökkenésével egyre emelkedik a hibázás kockázata. Míg 6-7 óra alvásnál csupán 1,3-szoros volt az esély a balesetre; addig 5-6-nál már 1,9-szeres; 4-5-nél már 4,3-szoros; kevesebb mint 4 óránál pedig 11,5-szeres.

Bár az AAA-nak az alanyok 97 százaléka azt mondta, teljesen elfogadhatatlannak tartják, hogy valaki kialvatlanul vezessen, azonban háromból nagyjából egy résztvevő mondta azt, hogy az elmúlt hónapban legalább egyszer ült be nagyon fáradtan a kormány mögé.

Jake Nelson, az AAA Közlekedésbiztonsági Alapítványának igazgatója úgy véli, sokszor nehéz lehet a magánélet és a munka közti egyensúlyt megtalálni, ennek pedig gyakran a pihenés látja kárát. Ha azonban az ember nem alszik eleget, azzal nem csak saját, de mások életét is kockáztatja.

És hogy mik a kialvatlanság jelei vezetés közben? Elsősorban a szem fáradtsága, a lesodródás a sávokról, vagy az, ha a sofőr nem emlékszik a legutóbb megtett néhány kilométeres szakaszra. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy a kutatásban résztvevők felénél egyik tünet sem jelentkezett elalvás előtt. Éppen ezért az AAA felhívta a figyelmet, hogy nem elég a testi jeleket figyelni, az embernek egyszerűen ki kell pihennie magát.

Hosszabb utakon a következőket is érdemes megfogadni: akkor vezessünk, amikor egyébként is ébren lennénk; 2 óránként tartsunk szünetet; a járműben legyen egy utas, aki figyelmeztet, ha probléma van; illetve kerüljük azokat a gyógyszereket, melyek álmosságot okoznak.

A kutatásban nagyjából 7 000 embert és 4 500 balesetet vizsgáltak meg. Az információkat egy amerikai adatbázisból nyerték ki, melyben olyan rendőrség által nyilvántartott balesetek szerepeltek, melyekben legalább egy jármű volt érintett, és melyek után mentőt kellett hívni a helyszínére.

(Via: AAA News Room)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik