Az uniós csatlakozás miatt – a múlt őszi hagyományos módosítás után – május 1- jétől ismét változnak az áfaszabályok.
A közösség tagjaiként ugyanis új regulák szerint számolnak majd el a cégek az unión belüli üzleteikkel, és a magánszemélyek is másként adóznak majd. A parlament már döntött a kormány javaslatához benyújtott módosító indítványokról, így elvben csak a végszavazás van hátra. A javaslatból kiderül, hogy a csatlakozás után is marad a duty free a reptéren.
Az áfa szempontjából ugyanis a repülőtéri tranzitvárókban lévő boltokat – leszámítva azokat, amelyek helyben fogyasztható élelmiszereket árulnak – úgy kell kezelni, mint a vámszabad területi raktárakat. Az itteni termékértékesítésnél ellenőrizni kell, hogy a vásárló utas elhagyja-e az unió területét. A törvény több olyan fogalmat is meghonosít, amelyet idáig nem ismert. Így például szárazföldi közlekedési eszköz az, amelybe a beépített motor hengerűrtartalma meghaladja a 48 köbcentimétert, vagy a teljesítménye nagyobb 7,2 kilowattnál. A közösségi áfa szempontjából új autó az, amely legfeljebb hatezer kilométert futott, vagy az első forgalomba helyezése óta legfeljebb hat hónap telt el.
Lattmann Tamás: Orbán Viktorra a toporgás vár júliustól
A lehető legrosszabbkor jön a nyár eleji európai parlamenti választás és az ezzel járó tisztújítás, mert turbulens nemzetközi helyzetben veszti el érdemi cselekvőképességét hónapokra a közösség, pedig most lenne csak igazán szükség a gyors reagálóképességre – állítja Lattmann Tamás nemzetközi jogász a Dellában.