Gazdaság

Ilyen még nem volt: leállították a VW Golf gyártását

Nem szűnik meg a modell, de a Volkswagennek komoly vitája támadt két beszállítóval, így kénytelen leállítani több gyárat is, és kényszerszabadságra küldeni 20 ezer munkást.

A Volkswagen (VW) német autógyártó konszern és két beszállító vitája miatt hétfőtől legkevesebb egy hétre felfüggesztik az egyik legnépszerűbb európai autótípus, a Volkswagen Golf gyártását a VW wolfsburgi és zwickaui üzemében és kényszerszabadságra küldik a dolgozókat – írták vasárnapi német lapok.

A VW és két kisebb, szászországi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája érint két másik németországi VW-üzemet, az emdeni és a kasseli gyárat is. Összesen 20 ezer dolgozót kell kényszerszabadságra küldeni. Az UBS svájci bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő VW-nek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.

A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Volkswagen Passat modellekhez, az Automobilguss pedig sebességváltó-alkatrészeket készít a VW több modelljéhez. A német Manager Magazin szerint mindkét – formálisan önálló – beszállító a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.

A bosnyák mérnök-üzletember és a VW kapcsolata onnan ered, hogy évekig vezető pozíciókat töltött be a Tvorinica Automobila Sarajewo (TAS) nevű szarajevói üzemben, amelyben 1972-től 1992-ig több Volkswagen-modellt gyártottak, köztük a bogarat és a Golfot.

A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.

A VW bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság az autógyártó javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a sebességváltó-alkatrészeket. Ez ágazati szakértők szerint példa nélküli eljárás lenne a német autógyártás történetében.

A VW ugyan megegyezésre törekszik, de nem zárja ki a “jogi utat” – mondta a társaság egy szóvivője a FAS-nak. A beszállító cégek környezetében viszont azt mondták a lapnak, hogy a VW csak hétfőn hajlandó folytatni a tárgyalást, és elvetették azt az ajánlatot, hogy a hétvégén is üljenek le egyeztetni.

A FAS szerint az emdeni üzemet már pénteken leállították, a Welt am Sonntag (WAS) című lap pedig arról írt, hogy Wolfsburgban már szombaton leállt a munka.

A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer szerint a válság a VW beszerzési vezetője, Javier Garcia Sanz hibája. “A Sanz-rendszernek vége” – mondta a duisburgi-esseni egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research – CAR) társigazgatója a WAS-nak. “Az öreg harcosok már nem értik a beszállítók új világát” – tette hozzá a szakember, aki szerint nem fordulhat elő, hogy egy globális óriásvállalat termelési rendszere leálljon két közepes méretű beszállító miatt.

A VW és a beszállítók konfliktusa valószínűleg abban gyökerezik, hogy a VW minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen modellek fejlesztési és gyártási költségeit, mert egyre kevésbé jövedelmezőek. A CAR egy korábban a Handelsblatt című üzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei első fél évben mindössze 375 eurót keresett egy-egy Volkswagenen, ami 1,7 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredmény, míg egy Skoda márkájú autó 1589 eurót termelt a csoportnak, ami 9,6 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredményt jelent.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen és a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka.

(MTI)

Ajánlott videó

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik