A Facebook sosem volt és sosem lesz fizetős – ez alapvetően jó dolog, bármennyire is riogatnak folyamatosan agyament pánikkeltők az ellenkezőjével. Viszont az ingyenességnek másféle ára van, a Facebook ugyanis azokból a hirdetésekből él, amelyeket a macskás videók és Mari néni állapotfrissítései mellett, fölött és között megvillant.
Az internetes hirdetéseket persze az igazolható elmélet ellenére sokan próbálták kijátszani. Az úgynevezett reklámblokkolók lényege, hogy az ilyen alkalmazások fejlesztői különféle módszerekkel észlelik a weboldalba ágyazott hirdetéseket, és ezeket egyszerűen láthatatlanná teszik a felhasználó számára. A külön programként, mobilos alkalmazásként, vagy épp böngészőben futtatható kiegészítőként működő megoldások egyik legismertebb képviselője az AdBlock Plus, amely tegnap nagy csinnadrattával jelentette be: túljárt a Facebook eszén.
Első menet: vezet a hirdetésblokkoló
A Facebook ugyanis természetesen régóta küzd az adblockerek ellen, és újabbnál újabb módszerekkel igyekszik ellehetetleníteni a működésüket. Egy ideje az AdBlock Plus sem szűrte rendesen a közösségi oldal reklámjait, ezért az új támadási módszerük sokkal brutálisabb lett: a felhasználók egyenként, manuálisan tilthatták le azokat a hirdetéseket és fizetett postokat, amelyek nem tetszettek nekik.
Második menet: a Facebook visszavág
Azonban alig néhány óráig örülhettek a fejlesztők és a reklámellenesek a hírnek, a Facebook máris kiadott egy “kiskaput áthidaló kiskaput”, hogy csodálatos képzavarral éljünk. Egy gyors frissítés után az AdBlock Plus friss funkciója máris működésképtelenné vált.
Harmadik menet: mi jön most?
A Facebook egy frappáns közleménnyel magyarázta meg, miért is iktatták ki az új AdBlock funkciót. Ez ugyanis szerintük nem csak reklámok és fizetett bejegyzések irtására volt alkalmas, hanem a felhasznált technológia miatt bárki letilthatott normál postokat és felhasználókat is. Ezt pedig már tényleg nem tűrhetik, ha valaki ilyen szinten bele akar nyúlni a közösségi szolgáltatás alapjaiba, azt bizony minden eszközzel tiltani fogják, ez van.
Mindenesetre ezt az AdBlock Plus készítői sem hagyják annyiban. Azt persze nem tudni, hogy dolgoznak-e már a trükk trükkjét kitrükköző trükkön, de a nyilatkozatháborúba már keményen beleálltak. Első reakciójuk szerint a Facebook viselkedése felhasználóellenes, mivel csak azt nézik, hogyan tolhatnának le még több reklámot a felhasználók torkán, amiből a lehető legtöbb profitot termelhetik.
Szóval most itt állunk a következő menet előtt, az AdBlock Plus erőt gyűjt, a Facebook minden bizonnyal felkészült az újabb támadásra, a Facebook felhasználók egy része pedig kíváncsian várja, vajon lesz-e lehetőségük hirdetések nélkül görgetni az üzenőfalat. Meglátjuk.