A Pénzügyminisztérium (PM) előzetes tervezete szerint 2005. január elsejétől a regisztrációs adó a kereskedők számára áfaköteles lenne, hatályát kiterjesztenék a motorkerékpárokra, az adó mértékét 7-8 százalékkal emelnék meg. A PM előterjesztését a kormány várhatóan a szerdai ülésén tárgyalja.
Az előterjesztés a regisztrációs adó újrakodifikálására tesz javaslatot. Erre a tervezet indoklása szerint azért van szükség, hogy megszűnhessen a gépjármű-forgalmazók által bonyolultnak tartott adóelőleg-fizetési rendszer, és a regisztrációs adó fizetésének kötelezettsége a lehető legszorosabban együtt mozogjon az áfakötelezettséggel. Az adóelőleg fizetésére vonatkozó szabályozási kényszer megszűnését az is indokolja, hogy az Európai Unió 2005 őszére az autóárak egységesítésére szólította fel a gyártókat.
Kilencszáz köbcenti felett 110 ezer forint
Az új törvénytervezet kiterjeszti az adóztatható kört a motorkerékpárokra. Ennek mértéke 80 köbcentiméterig 10 ezer forint, 125-ig 50 ezer forint, 500-ig 70 ezer, 900-ig 90 ezer, míg e felett 110 ezer forint lenne motorkerékpáronként.
A jelenleg hatályban lévő fix összegű adótételek valorizálására a szakmával egyeztetett módon került sor. Így egy benzinmotoros autó után 1 100 köbcentiméterig illetve egy dízelmotoros után 1 300 köbcentiméterig 130 ezer forintot kellene fizetni, ha az 5-ös vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású, míg ha 5-nél rosszabb környezetvédelmi osztályú, akkor 195 ezer forintot kellene jövőre fizetni. Mindkettő 8,3 százalékos emelkedés, ami figyelembe véve a jövőre tervezett 4-5 százalékos inflációt, 3-4 százalékos reálérték-emelést jelent.
Ami változik, és ami marad a régiben
Új elem ugyanakkor, hogy a nagyösszegű gépjárművek esetén, a mellékletben meghatározott adó összege felett, személygépkocsiknál a 6 millió forint, motorkerékpároknál pedig a 3 millió forint feletti rész további 5 százalékát kell fizetni.
Nem változik ugyanakkor az eljáró adóhatóság, azaz marad a Vám- és Pénzügyőrség, és ugyancsak érintetlen az adóigazolás rendszere, vagyis a forgalomba helyezésnek változatlanul feltétele a regisztrációs adó megfizetésének igazolása.
Az előterjesztés szerint a szabályozás nem titkolt célja, hogy a regisztrációs adó áfaalapot képezzen. Ezáltal a költségvetés áfabevételei 8-15 milliárd forinttal nőhetnek, bár kétségtelen, hogy ugyanilyen összegben az autós társadalom rosszul járhat.
Az új törvénytervezet sem tartalmaz avultatást, vagyis a használt autókra, az új autókhoz viszonyított alacsonyabb adómértéket. A tervezet szerint ennek oka az, hogy az unióból származó használt autók nem áfa-alanyok által történő behozatala esetén a költségvetés csak a regisztrációs adóra tarthat igényt, így az avultatás túlzott preferenciaként is értékelhető volna.
„Itt vagyunk, itt is akarunk maradni, és az ország kénytelen elviselni minket, akár istenek vagyunk, akár nem”
Száz éve jelent meg az Út Indiába, az idegenség és a kommunikációképtelenség máig érvényes, nagy regénye. Milyen illúziókkal számol le E. M. Forster, ez a hallgatag, rejtőzködő angol?