Megírtuk, lassan négy éve húzódik az átfogó KRESZ-módosítás. Sokan azt mondják, a jelenleg hatályos KRESZ sokszor indokolatlanul nyakatekert mondatokat használ, feleslegesen hosszú és túlszabályozott – ezen mindenképpen változtatni szeretnének.
A Magyar Nemzetnek Kozma Péter közlekedési jogász azt mondta, a késlekedés okát az ORFK szóvivőjének 2014-es nyilatkozatában kell keresni:
a tervek szerint az új törvény hatálybalépésekor mindenkinek újra kellene vizsgáznia KRESZ-ből.
A kommentelők nem vártak sokat, rögtön lecsaptak a hírre:
Első körben a Nemzeti Közelekedési Hatóságot kerestük, ők átirányítottak minket a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.
A másik bal
Autósiskolákat is kérdeztünk, mit szólnak a hírhez. Többségük egyetértett abban, hogy ez összességében elképzelhetetlen.
Ilyet nem lehet csinálni, mondta az egyik budai autóiskola alkalmazottja. Szerinte ilyen sehol a világon nincsen, így itt sem lesz.
Egy másik iskolában azt mondták, akkora közfelháborodás lenne egy ilyen új törvényből, amit biztosan nem kockáztatna meg senki se. Még úgy se, ha tényleg nagy összeget lehetne leakasztani egy ilyen kezdeményezéssel.
Abban is egyetértettek a 24.hu-nak nyilatkozó autósiskolák alkalmazottjai, hogy évek óta rendszeresen felmerül ez az ötlet, vagyis
Konkrétumot senki se tud, de volt olyan, aki lapunknak azt nyilatkozta, ő ebben az országban már bármit el tud képzelni.
Jobbról jó
Egy másik autósiskolában azt mondták, nem hinnék, hogy ezt a törvényt bevezetik, pedig nem biztos, hogy ez rossz ötlet lenne. Ha nem is az, hogy mindenki új Kresz-vizsgát tesz, de az nem ártana, ha részt vennének egy tanfolyamon azok, akik már rég szerezték meg vezetői engedélyüket.
Tényleg sokszor hallani, hogy 10-20 éves jogsi tulajdonosok azt mondják:
Én már biztos nem tudnám letenni a KRESZ-t.
Erre a felvetésre az autósiskolában egyébként azt mondták, ez inkább azért lehet, mert a kérdéseket úgy teszik fel a vizsgán, amire egy 15 évesen balesetmentesen közlekedő autós nem biztos, hogy válaszolni tud.
Egy másik autósiskolában azt mondták, a KRESZ ma már a francia rendszerhez hasonlóan nagyon nehéz. Nem csak két-három lehetőség közül kell választani, hanem néha 4-5. Szerintük a jelenleg jogosítvánnyal rendelkezők nagy része megbukna a mostani KRESZ-en, de ez inkább azért van, mert a kérdések egy része nem releváns.
Miért kell mindenkinek tudnia, hogy egy tehergépkocsi, mikrobusz 3,5 tonna alatt utánfutóval mennyivel megy az autópályán?
Hozzátették, a KRESZ azért nem változott olyan sokat az elmúlt években, persze az sose árt, ha az ember frissíti a tudását.
Inkább farral
Az ORFK ezzel kapcsolatban nem sokkal ezelőtt közleményében azt írta,
Valótlanság, amit a Magyar Nemzetnek nyilatkozó szakértő állított, vagyis a készülő új KRESZ nem jelenti azt, hogy az autósoknak újra le kellene vizsgázniuk a közlekedési szabályokból.
Hozzáteszik, a rendőrség szóvivője 2014-ben, 2014 előtt, és azóta sem tett ilyen nyilatkozatot.
Kiemelt kép: MTI / Máthé Zoltán