Gazdaság

Csúszik az egységes elektronikus jegyrendszer

Már a próbaüzemnél kellene tartani, de még a kivitelezőt sem választották ki.

Idén tavasszal már el kellett volna kezdeni a „nemzeti elektronikus jegyrendszer” próbaüzemét, de időközben módosították a húszmilliárdos tendert – írja a Népszabadság.

A rendszer lényege, hogy az országot egyetlen elektronikus közlekedési kártyával körbeutazhatnánk – legyen szó vonatról, helyi vagy helyközi buszról, netán kompról. Nem kellene menetrendeket böngészni sem, mert a rendszer előre megtervezi az utazást, a viteldíjat pedig mobiltelefonon vagy bankkártyával fizethetnénk.

A platform kiépítésére tavaly augusztusban hirdetett tendert a Nemzeti Mobilfizetési Zrt., de olyannyira elhúzódtak az egyeztetések az ajánlattevőkkel, hogy csak most jutottak el odáig, hogy hamarosan lezárják az eljárást. A beszerzés piaci értékét húszmilliárd forintra becsülik, több mint 40 ezer kilométernyi útvonalat vonnának be az elektronikus díjfizetésbe.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója azt mondta, nem szállítói megoldást várnak, hanem egy magyar igényekre szabott, országos rendszer kiépítését. A csúszást annak tudja be, hogy minden kérdést az elején tisztáznak, hogy ne később kelljen alakítgatni a már működő rendszert.

Vannak ugyanakkor, akik úgy vélik, azért módosítják menet közben a tenderkiírást, hogy a kiíró által preferált pályázó felé lejtsen a pálya. A kiíró viszont azt állította, hogy a módosítással bővülhetett a pályázók köre.

A tenderen egyébként négyen indultak – a Hewlett-Packard Kft. mellett az a Delta System Kft., amely a szegedi utastájékoztató rendszerről ismert, valamint a Bubi és Futár programban is résztvevő T-System Magyarország, és az AH-NEJP Konzorcium. Utóbbit az Antenna Hungária Zrt. vezeti, de tagja a MÁV és az I-Cell Mobilsoft Zrt., amely a teherjárművek útdíjfizetési rendszerének kiépítését végezte.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik