Élet-Stílus

A magyar lakosság fele nem tudja, milyen esetben kell orvoshoz fordulnia

A Budai Egészségközpont nyerte el az Év magánrendelője díjat.

A magyarok nagy része bizonytalan abban, hogy milyen panaszok esetén kell háziorvoshoz vagy szakorvoshoz, esetleg a mentőkhöz fordulni segítségért. Ennek megváltoztatásában kiemelt szerepe lehet az egészségügyi online felületeknek és okos alkalmazásoknak: a 18-29 éves korosztály nagy része már az interneten tájékozódik, csupán 23%-uk fordul háziorvosához vagy szakorvoshoz, ha egészségüggyel kapcsolatos kérdése van – derült ki az Év magánrendelője 2016 díj átadóján. Az idén harmadik alkalommal átnyújtott elismerésekről a páciensek szavazatai mellett szakmai zsűri döntött. Az abszolút győztes a Budai Egészségközpont lett.

Kihez forduljak segítségért?

„Friss kutatások szerint a magyar társadalom 50%-a nem rendelkezik megfelelő egészségértési szinttel. Ez többek közt azzal is járhat, hogy a lakosság nincs tisztában azzal, hogy mikor, milyen betegség, probléma esetén kell háziorvoshoz, szakorvoshoz vagy netán a mentőkhöz fordulni. Az egészségértés fejlesztéséhez szakmai összefogásra és korszerű módszerekre (például online interakciókra vagy mobil applikációkra) egyaránt szükség van” – mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és PR-igazgatója.

Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton

A magánkézben levő intézmények egyre jelentősebb alternatívát jelentenek az állami tulajdonú kórházak, rendelőintézetek vagy diagnosztikai központok helyett. Ehhez a trendhez nagyban hozzájárul az is, hogy egyre népszerűbbek az online egészségügyi felületek és mobilos applikációk, amik fejlesztésében a magán egészségügyi intézmények élenjárók.  „A jó magánrendeléshez a legfontosabb a magas szakmai színvonalú, minőségi szolgáltatás kiváló szakemberekkel. Ehhez szükséges a modern technológia, így például az online lehetőségek fejlesztése is” – mondta el a díjátadón Dr. Torzsa Péter PhD., egyetemi docens.

A jövő az online és mobilos megoldásoké

Ma már egyre többen használnak Magyarországon is ingyenes egészségügyi és életmód-alkalmazásokat, illetve egyre többen fogyasztják online, illetve mobilon az egészségügyi tartalmakat. A HáziPatika.com kutatásából  kiderült, hogy a páciensek 75%-a tájékozódik interneten, ha egészségüggyel, betegségekkel kapcsolatban érdeklődik, 48%-uknak pedig az internet az elsődleges információforrás egészségügyi témákban. A fiatalok körében még kiemelkedőbb ez az arány, a 18-29 éves korosztály csupán 23%-a fordul szakorvoshoz vagy háziorvosához, ha egészségüggyel kapcsolatos kérdése van. A válaszadók többsége a betegséglexikont, különböző diéta és étrend-alkalmazásokat, gyógyszerkatalógust, laborlelet-értelmező, továbbá diagnosztikai és elsősegély alkalmazásokat használja.

Az ilyen applikációk segítségével bármikor hozzáférhetünk a számunkra fontos egészségügyi tartalomhoz, online kérdezhetünk az orvostól, időpontot foglalhatunk, továbbá rákereshetünk, hogy egy adott tünet milyen betegség jele lehet. „Úgy látom, hogy ezek az alkalmazások valóban megkönnyítik a felhasználók életét: tájékozottabb, tudatosabb betegek lesznek a segítségükkel. Véleményem szerint az is sokat változtat majd az egészségügyi szokásokon és az online vagy okos lehetőségek szerepén, hogy 2017-től teljes egészében digitális lesz a magyar egészségügyi rendszer. Minden hazai egészségügyi intézményt egységes alapon digitalizálni fognak, így az orvosok és a betegek is webes felületről érhetnek majd el minden szükséges információt, dokumentumot” – tette hozzá Kulcsár Hajnal, a HáziPatika.com főszerkesztője.

Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton

Az Év magánrendelője szavazás 2016

A legnagyobb online egészségügyi magazin által idén harmadik alkalommal megszervezett Év magánrendelője szavazás célja ismét az volt, hogy segítsen eligazodni a magán egészségügyi rendelők és diagnosztika központok között, releváns információt nyújtva a páciensek számára a választáshoz.

Az „Év magánrendelője” szakmai és közönségdíjakat egyéni, csoportos és egynapos fekvőbeteg-ellátás kategóriákban osztották ki. Fődíjjal ismerték el a közönségszavazás és a zsűri értékelése alapján abszolút győztes teljesítményét. A díjakat ünnepélyes keretek között, 2016. június 6-án adták át a Magyar Tudományos Akadémia Vörösmarty termében.

Az Év Magánrendelője 2016 szavazás díjazottjai

Az összesített szakmai verseny győztese, az „Év Magánrendelője 2016” cím birtokosa:

Budai Egészségközpont, Budapest

Szakmai különdíjban részesült:

OPTIK-MED Sasszemklinka, Budapest

Diagnosztika kategóriában a legtöbb közönségszavazatot kapta:

Istenhegyi Géndiagnosztikai Központ, Budapest

Szakmai elismerésben részesült a zsűri szempontjai alapján:

Csoportpraxisok: Budapesti Mozgásszervi Rendelő, Budapest

Egynapos és fekvőbeteg-ellátást végző intézmények: Aniron Egészségközpont, Pécs

Közönségdíjban részesült:

Egyéni praxisok: Dr. Szabó András, Szolnok

Csoportpraxisok: MindentMent Fogászati Rendelő, Budapest

Egynapos és fekvőbeteg-ellátást végző intézmények: Duna Medical Center, Budapest

Az eredmények részletesen itt tekinthetők meg: www.azevmaganrendeloje.hu

A szakmai díjak odaítéléséről hattagú szakmai zsűri döntött:

Prof. Kaló Zoltán, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Egészség-gazdaságtani Kutatóközpontjának vezetője,

Dr. Torzsa Péter PhD., egyetemi docens

Erős Antónia, Egy csepp figyelem alapítvány alapítója

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és PR-igazgatója,

Zöldi Péter, közgazdász, egészségügyi menedzser, a weborvos.hu ügyvezető igazgatója, az Orvosok Lapja lapmenedzsere,

Kulcsár Hajnal, a HáziPatika.com főszerkesztője, a Central Digitális Média Kft. munkatársa.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik