A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Sberbank Magyarország Zrt. (Sberbank) miként tesz eleget a havi kétszeri, összesen 150 000 forint összegű ingyenes készpénzkifizetésre és készpénzfelvételre vonatkozó jogszabályi előírásoknak. A jegybank eljárása során a 2013. december 1. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át.
A vizsgálat megállapította, hogy a Sberbank gyakorlata sérti a díj- és költségmentes készpénzkifizetésre és készpénzfelvételre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket. Az ingyenes készpénzfelvételre jogosult fogyasztók ugyanis minden esetben kizárólag a költségek ideiglenes felszámítása mellett juthatnak hozzá az egyébként díjmentesen felvehető pénzösszegekhez. A bank a készpénzfelvételért felszámított díjat csak utólag, a következő hónapban téríti vissza a fogyasztók részére.
Képéban
Mint az MNB emlékeztet rá, 2014. február 1-jétől havonta két alkalommal, összesen 150.000 forint összegig díj- és költségmentesen vehető fel készpénz egy, az ügyfél által megjelölt fizetési számláról. A kedvezményt – 2015. január 1-je óta – a bankjegykiadó automatás készpénzfelvételkor érvényesíthetik a fogyasztók.
Átmenetileg sem lehet költséget felszámolni
Az MNB a feltárt jogsértés miatt összesen 4 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Sberbankra, s – az intézményi rendszerfejlesztés időigényét is figyelembe véve – 2016. július 31-i határidővel kötelezte, hogy a jogsértő gyakorlatot szüntesse meg, és az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét díj, illetve költség átmeneti felszámítása nélkül biztosítsa az arra jogosult fogyasztók számára.
A bírság összegének megállapítása során az MNB súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a jogsértő gyakorlat a vizsgált időszak alatt végig, valamennyi ingyenes készpénzfelvételre jogosulttal szemben fennállt. A bank javára értékelte azonban, hogy a készpénzfelvételért felszámított és beszedett díjakat utólag kamattal együtt jóváírta a fogyasztók számláján.