Nőies, nem nőies, férfias sport nőként, fiús lány – komoly berögződések veszik körül a női boksz világát is, mint úgy nagy általánosságban körülbelül bármit, amit valakik egyszer elkönyveltek olyasféle tevékenységnek, amit csak férfiaknak ildomos végezni, vérmérséklettől függően az űrkutatástól a beszédig terjedő, igen széles skálán. Így aztán annak még mindig van hírértéke, misztikuma, súlya, hogy vannak nők, akik nemhogy sportolnak, de versenyszerűen sportolnak, netán horribile dictu küzdősportolnak. Ennek a kissé komikus wow-faktornak a felszámolásában segíthet Nordin Eszter új dokumentumfilmje, melyet az HBO-val közösen hozott tető alá.
Az Ütős csajok koncepciója végtelenül egyszerű: azt kívánja bemutatni, hogy van olyan, hogy női boksz, és hogy az miként is néz ki belülről.
Három évig forgattuk a filmet, mellyel nekünk is meg kellett küzdenünk, nem csak a bokszolóknak. A profi boksz nagyon zárt világ és nem könnyen enged betekinteni a kulisszatitkaikba.
– mondta a film rendezője. A dokuban szó esik olyan operatív kérdésekről, hogy a spotkarrier mennyire alkalmas a megélhetés előteremtésére, miként működik a marketing, hogy lehet felállni egy komolyabb sérülés után, de a fő téma tulajdonképpen mégis az, hogy miként fonódik össze ez a sport az élet összes többi részével.
Ez valahol rólam is szól. Minden egyes filmem az életem különböző szakaszaiban valami más miatt szól az én életemről, és most éppen azt érzem a lányokkal, hogy nekem is ugyanígy egy férfivilágban kellett megküzdenem. De ezt akkor még nem tudtam, amikor elkezdtem a filmet, csak úgy éreztem, hogy ez egy jó ötlet, egy jó téma.
A rendező többkörös meghallgatáson találta meg négy főszereplőjét – a gondos válogatás ki is fizetődik, rajtuk keresztül négy teljesen különböző irányból látunk rá a témára: a profi ifjúsági világbajnok Gina, az amatőrként a profi boksz felé még csak kacsintgató Csilla, a mindössze kilencéves Csenge és a magyar női boksz legismertebb figurája, Miló Viki mindennapjain keresztül a boksz gyakorlatilag teljes spektrumát látjuk a kezdetektől az élsport utáni edzősködésig. Így aztán óhatatlanul drámai fájdalmaknak is szemtanúi lehetünk, ám ez – mint a szereplők és a rendező elmondásaiból kiderül – természetes velejárója egy ilyen típusú filmnek.
Tudtam, hogy ez ami arról szól, hogy belelátnak az életembe. És ez is az életem része volt, nem zavart, hogyha sírtam, kiborultam, nagyon fájt, és ezt látja most a néző. Nyilván a sikerek is megvannak, de most a kudarc volt több, mert az életem egy olyan szakaszához értem, lesérültem, nehézségekkel kellett szembenéznem, életemben először kaptam ki. Ha ez a film mondjuk 2007-től forog 2010-ig, akkor az egy másik három év.
– mesélte Gina, de a rendező is ugyanezzel a kiszámíthatatlansággal kellett együtt dolgozzon.
Ez mindig a rizikó egy folyamatkövető dokumentumfilmnél, hogy amikor három évvel ezelőtt elindult, akkor én nem tudhattam azt, hogy ki milyen meccset hol fog megnyerni, mit fog elveszíteni, addig nem tudom a dramaturgiát, amíg nem tudom, hogy mi fog történni.
A film a lányok történetein keresztül arra keresi a választ, hogy miért választották ezek a lányok ezt a sportot. Egyetemes válasz nincs, a szereplők mind mást emelnek ki. Csilla így fogalmazott:
Nem feltétlenül kell egy törés, vagy szülők nélkül felnőni, hogy az embernek legyenek önmagával olyan harcai, amihez hozzá tud segíteni ez a sport – nem csak a női boksz, hanem összességében a kicsit erőszakosabb sportok.
És hogy van-e valami, ami minden női bokszolóban közös? Gina szerint:
Ha megnézünk egy férfi meg egy női meccset, akkor a férfiak sokkal tudatosabbak. Egy női meccsen viszont… mint akinél lehúzzák a rolót, bemész oda, és amíg mozogni tudsz, addig küzdesz. Talán ez lehet, én ezt érzem a nőknél meg nyilván bennem is ez tombol, ez a harciasság, ez a küzdeni akarás, ez a győzni vágyás sokkal hangsúlyosabb, mint a férfiaknál.
Az Ütős csajok május 22-én vasárnap 18:45-től debütál az HBO-n, az HBO GO-n pedig már vasárnap reggel megtekinthető a film.