A rendőrség által gyűjtött előzetes adatok szerint 2014 első negyedévében 2996 sérüléses közúti közlekedési baleset történt, 11,58 százalékkal több, mint 2013 (2685 baleset) és 23,12 százalékkal kevesebb, mint 2004 (3897 baleset) első három hónapjában.
A halálos balesetek száma 2013 ugyanezen időszakához viszonyítva 27,36 százalékkal emelkedett (95-ról 121-re), 2004 első negyedévéhez viszonyítva azonban a felére csökkent (242-ről 121-re) – írták.
Emelkedett az ittasan okozott balesetek száma is
Nőtt a súlyos és a könnyű sérüléses közúti közlekedési balesetek száma is, a súlyos sérüléses baleseteké 18 százalékkal emelkedett (753-ról 890-re), 2004 első negyedévéhez viszonyítva viszont 33 százalékos csökkenés figyelhető meg (1345-ről 890-re). A könnyű sérüléses balesetek száma 2013 első három hónapjához mérten 8 százalékkal nőtt (1837-ről 1985-re), 2004 azonos időszakához viszonyítva azonban 14 százalékkal csökkent (2310-ről 1985-re).
Szintén nőtt az ittasan okozott balesetek száma a 2013. évi 268-cal szemben 2014 első negyedévében 307 ember okozott személyi sérüléses közúti közlekedési balesetet szeszesital fogyasztása után. Ez a szám 2004-ben még 532 volt.
A közlekedési balesetek főbb okai nem változtak, az első helyen továbbra is a gyorshajtás áll, másodikként az elsőbbség meg nem adása, majd a szabálytalan irányváltoztatás, a haladás, a bekanyarodás szabályainak meg nem tartása. Az előzetes adatok alapján a személyi sérüléses közúti balesetek 65 százalékát személygépkocsi-vezetők, több mint 9 százalékát a tehergépjármű-vezetők okozták. Ennél valamivel kisebb, de szintén 9 százalék feletti a kerékpárosok aránya, míg a gyalogosok a közúti balesetek 7,6 százalékát idézték elő.
Beavatkozásra van szükség
A rendőrség összegzése szerint a 2014. év első negyedévének előzetes baleseti adatai azt mutatják, hogy hazánkban a közúti közlekedésbiztonságot a korábbi években jellemző javulás üteme lelassult, egyes mutatók kedvezőtlenül alakultak.
Ezek az adatok egyértelműen jelzik azokat a területeket, amelyeken a közúti közlekedésbiztonság javulása érdekében beavatkozásokra van szükség. Ennek érdekében a gyalogos és kerékpáros közlekedés kérdésköre a kiemelten kezelendő feladatok között szerepel – írták. Emellett a rendőrség a baleset-megelőzést a legveszélyesebb és a közúti tragédiák létrejöttében meghatározó szerepet játszó jogsértő magatartásokra akarja irányítani, ilyen a sebességtúllépés, az ittas járművezetés, a passzív biztonsági eszközök használatának elmulasztása. Az ittas járművezetés visszaszorítása érdekében újabb elektromos légalkoholmérő készülékeket szereznek be.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (TISPOL) éves ellenőrzési terve alapján a rendőrség 2014-ben kilenc alkalommal két-háromnapos, egy-egy konkrét jogsértésre irányuló ellenőrzést hajt végre.